Smarta knep ökar konverteringsgraden i din webbutik

Textstorlek

Skriv ut

Smarta knep ökar konverteringsgraden i din webbutik

IT & Media

Klaudia Rudin, som arbetat med e-handel sedan 2006, gör sedan 2012 succé med sin webbutik Kakfateriet, som specialiserat sig på kakfatspinnar, delar till att bygga egna kakfat i flera våningsplan. För Klaudia, som i åtta års tid samlat på sig kompetens kring hur man ökar konverteringsgraden, alltså ser till att så många besökare som möjligt köper med sig något innan de lämnar webbutiken, är Kakfateriets framgångar ett resultat av konsekvent arbete och en förmåga att omsätta teori i praktik

- Jag har drivit flera e-handelsföretag under årens lopp och har lärt mig mycket
genom egna erfarenheter om hur man bedriver framgångsrik e-handel, men också genom att nätverka med andra e-handelsföretagare och ständigt justera mina erbjudanden och min sajt utifrån kundernas efterfrågan, säger Klaudia Rudin, som har gjort det till något av sin grej att pricka in trender och hitta intressanta luckor på marknaden.

När hon av en slump hittade kakfatspinnarna i zink kände Klaudia Rudin direkt att det var en produkt hon kunde bygga ett e-handelsföretag kring. Cupcaketrenden var het och intresset för återbruk var stort.

- Ett tips till e-handelsföretagare är att våga nischa sig. Bygg en webbutik kring en enda produkt eller produktkategori som du verkligen tror på. När du är nischad blir det lättare att identifiera och marknadsföra sig mot rätt målgrupp, säger Klaudia Rudin.

Nätverka såväl virtuellt som fysiskt
Ett annat framgångsknep är att börja marknadsföra webbutiken redan innan den har öppnat. Sprid ryktet på Facebook och via nyhetsbrev, be dina vänner och affärsbekanta tipsa sitt nätverk om din nyöppnade butik. Lägg inte onödigt mycket tid på att finslipa din sajt innan du öppnar, det är bättre att komma igång med försäljningen och kontinuerligt korrigera och komplettera detaljer.

- Nätverka flitigt, både på nätet och fysiskt. Ladda med ett specialerbjudande till alla nya mässkunder som besöker din sajt, det sänker tröskeln för nya kunder. Om du har en intressant och nischad produkt eller en ovanlig historia att förmedla kring ditt företagande kan du kanske få kontakt med journalister som kan tänka sig att skriva om dig och ditt företag, säger Klaudia Rudin.

Investera i professionella produktbilder
På nätet finns massor av tips och råd kring hur du lyckas öka konverteringsgraden, öka lönsamheten och tar hand om dina viktiga stamkunder. Informationen är gratis och lättillgänglig, utmaningen ligger i att omsätta de goda råden i praktiken.

- En investering som fick fart på min försäljning var professionella bilder. Jag anlitade en fotograf som tog snygga bilder på mina produkter, vilket direkt bidrog till ett ökat antal beställningar. Såhär i efterhand var det förstås en av de bästa investeringar jag gjort. Jag rekommenderar definitivt andra e-handlare att investera i professionella och inspirerande produktbilder, det hjälper kunden att visualisera produkten på ett helt annat sätt än halvtaskiga amatörbilder, säger Klaudia Rudin.

Låt reklamationshanteringen bli en konkurrensfördel
Ett annat tips är att vara aktiv i Facebookgrupper där din målgrupp samlas. Diskutera, dela med dig av tips och passa på att marknadsföra din webbutik, men kolla först om det är tillåtet, alla diskussionsforum tillåter nämligen inte marknadsföring.

Klaudia Rudins sista framgångsknep kan låta som en självklarhet, men är långtifrån lika vanligt som man skulle kunna tro. Det handlar förstås om konsten att hantera reklamationer, vilket många e-handelsföretag fortfarande är pinsamt dåliga på.

-
Hantera alla reklamationer snabbt och smidigt. Återkom direkt till kunden och ha ett lager med småprodukter som du kan skicka med kostnadsfritt om kunden exempelvis råkat ut för en försenad leverans eller av misstag fått fel färg på sin produkt. Den typen av ”giveaways” kostar inte dig särskilt mycket, men genererar i allmänhet stor tacksamhet från kunden. Låt reklamationshanteringen bli en av dina viktigaste konkurrensfördelar, säger Klaudia Rudin.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord