Mingel är ett bra tillfälle att knyta nya kontakter. För att lyckas som minglare gäller det att vara målmedveten, genuint intresserad av andra människor och beredd att lyssna. Ett lyckat mingel handlar minst lika mycket om förberedelser och efterarbete.
En bra tumregel är att alltid ha en målsättning med ditt minglande. Även om det kan vara nog så trevligt att bara prata med och lära känna nya människor så kan du kombinera nytta med nöje med hjälp av en målsättning. Kanske kommer en person som du länge velat få kontakt med, eller kanske är du ute efter att hitta nya kunder inom en viss bransch?
Oavsett om du minglar för att sälja in din idé eller bara vill lära känna andra företagare så blir du mer fokuserad med hjälp av ett konkret mål. Att bara sprida ut så många visitkort som möjligt under en och samma kväll ger i princip aldrig några långsiktiga effekter.
En av de viktigaste förberedelserna inför ett mingel är att sätta ihop ett ”Elevator Speech”, en ”hisspresentation”. Det är en kort och slagkraftig presentation av dig själv och ditt företag. Presentationen ska kunna hinnas med under en hissfärd, därav namnet. Det handlar alltså om att sätta ihop en attraktiv och intresseväckande presentation av dig själv som är högst en minut lång. Det kanske låter omöjligt att presentera både dig och ditt företag på så kort tid, men när du tvingas välja dina ord så blir presentationen ofta både mer kärnfull och intressant.
Ett tips är att våga vara typiskt amerikansk i din hisspresentation. Lägg gärna lite extra tid på att förbereda den, ett bra elevator speech kan bli starten på en givande affärsrelation.
Väl hemkommen efter ett mingel så har du förhoppningsvis många nya visitkort att lägga till samlingen. Nu börjar det kanske allra viktigaste arbetet, nämligen att följa upp de kontakter du skaffat dig under minglandet. Se till att höra av dig inom tre dagar efter minglet, då har din nya kontakt dig färskt i minnet. Om du lovat att höra av dig eller skicka ut informationsmaterial om ditt företag är det mycket viktigt att du också håller vad du lovat. Det visar att du är pålitlig som affärspartner. Boka gärna möten eller luncher med de kontakter som verkade extra spännande.
I uppföljningsskedet har du också ett gyllene tillfälle att göra ett gott intryck eftersom du kan agera brobyggare genom att förmedla kontakter från ditt befintliga nätverk till dina nyvunna kontakter. Nätverkande handlar ju lika ofta om att agera kontaktförmedlare som att skaffa nya kontakter.
När du minglar finns det ett par saker som är bra att ha i bakhuvudet. Tänk på att syftet med en mingeltillställning är att skapa många nya kontakter. Se därför till att hela tiden cirkulera runt i rummet och om du känner att du vill prata vidare med en viss person så be om dennes visitkort eller boka ett uppföljningsmöte direkt på plats. Det gör att ni båda får ut maximalt av den ofta rätt korta mingeltiden.
Om du tycker att det är svårt att få igång en konversation med främmande människor så är det ett hett tips att lyssna mer än du pratar. Ställ många öppna frågor och lyssna intresserat på motpartens svar. Om du känner dig nervös inför ett mingel kan du fundera ut ett par allmänna frågor i förväg. Det finns en mängd nätverk för företagare och de är en utmärkt arena för mingel. Men glöm inte att ta chansen och marknadsföra ditt företag även på privata fester och lite mer spontana mingeltillfällen. Med en bunt visitkort i bakfickan och en intresseväckande ”hisspresentation” kommer du långt.