Tre av fyra svenska småföretag tror inte att deras affärsmöjligheter kommer att påverkas av EU:s östutvidgning. Det visar en undersökning från FöreningsSparbanken och Företagarna. Endast tio procent av företagen tror på större affärsmöjligheter i de nya m
Resultatet skulle kunna tolkas som ointresse för nya marknader, men det tror inte FöreningsSparbankens chefekonom Hubert Fromlet.
- EU-utvidgningen är fortfarande ett okänt fenomen bland småföretag, men på sikt kommer många svenska företag att påverkas. Därför gäller det att vara på alerten och vara öppen för nya möjligheter och medveten om den ökande konkurrensen.
I fjol stod de åtta största kandidatländerna för sex procent av Sveriges totala import. När de nu blivit EU-medlemmar kommer den andelen att öka, speciellt när det gäller importen från våra grannländer, resonerar Hubert Fromlet. Även för svenska exportföretag kommer grannländerna att bli allt viktigare.
- De institutionella förutsättningarna för att göra affärer i de här länderna kommer att förbättras i takt med att man blir bättre på att tillämpa de lagar och regler som tillkommit sedan EU-medlemskapet. För svenska företag är det viktigt att följa utvecklingen och hålla sig uppdaterad, säger Hubert Fromlet.
Undersökningen om inställningen till affärer i de nya EU-länderna är en del av Småföretagsbarometern som presenterades nyligen. 4.000 företag med färre än 50 anställda har intervjuats. Samtidigt har man för femte året i rad passat på att fråga företagen om hur man använder sig av Internet. Det visar sig att Internetanvändningen i småföretagen har ökat från 71 till närmare 90 procent på fem år.
- Det är en tydlig trend att småföretagen i högre utsträckning ser fördelarna med Internet, säger Jörgen Kennemar på FöreningsSparbankens ekonomiska sekretariat. Framför allt använder man Internet till kommunikation och informationssökning. Den direkt kommersiella tillämpningen är mer blygsam även om trenden går åt rätt håll.
Internetmediets inverkan på småföretagens försäljning har ändå ökat i årets undersökning. 35 procent av företagen i undersökningen ser en sådan effekt, vilket är en ökning med 13 procentenheter jämfört med år 2000. Vart fjärde företag i landet anser också att Internet har bidragit till lägre inköpspriser, vilket inte är försumbart.
- Vår femåriga statistik visar att Internet sannolikt bidragit till en prispressande effekt genom åren. År 2000 ansåg endast 13 procent av småföretagen att Internet bidragit till lägre priser.
www.foreningssparbanken.se