Skapa lönsamma kampanjer med hjälp av din fansida

Textstorlek

Skriv ut

Skapa lönsamma kampanjer med hjälp av din fansida

Marknadsföring

2010 var året då intresset för Facebook rent ut sagt exploderade och vi företagare fick ofta tips på hur man kunde kommunicera med sina kunder via en egen fansida. I denna artikel vill jag lyfta detta ämne till en nästa nivå och berätta hur du kan dra nytta av fansida även i dina annonsinvesteringar.

Vi företagare tampas allt för ofta med hur vi ska få en bra ROI (Return Of Investment) på våra annonsinvesteringar. Vi vet vilken målgrupp vi vill nå, men dessvärre kan vi inte förutspå när vår målgrupp är mottaglig och än svårare när de är köpmogen.

Detta leder till att våra annonsinvesteringar nödvändigtvis behöver vara relativt stora för att ge en frekvent upprepning av vårt budskap och på sikt kunna ge oss ett märkbart resultat. Vidare för att uppnå bra resultat krävs någon form av relation till de vi exponerar vårt budskap för. Vi måste trots allt påminna oss själva om att det är väldigt få människor som agerar direktköp av någon de aldrig tidigare hört talas om.  

Ett sätt för att öka sina chanser till en bra ROI är att driva kampanjtrafiken till sin fansida istället för hemsida/webbshop. 

Detta kan tyckas låta helt galet, men här kommer förklaringen:  

Via några av Facebook’s tredjepartsapplikationer finns nu möjlighet till att skräddarsy unika välkomstsidor som i sin tur kan utgöra densamma funktion som en vanlig kampanjsida. 

Exempel på hur du kan utforma din fansida:
Startaeget.se
Fanboost Media

Genom att driva relevant målgrupp till denna kampanjsida där de finner ett incitament till att ”gilla” dig, kan din exponeringstid för denne besökare förlängas med flera år. (Skapa gärna en tävling, där man måste ”gilla” dig för att kunna delta) 

När de väl ”gillat” dig kommer de se alla dina kommande statusuppdateringar, vilket i sin tur leder till att: 
  • Relationen mellan ditt företag och de som ”gillar” dig stärks
  • Genom att kunna visa hur många som gillar dig, stärks din trovärdighet bland nya besökare
  • Varje gång någon av dina fans ”gillar” dina statusuppdateringar visas detta i hela dennes nätverk av vänner och ökar dina chanser till nya fans/nya kunder
  • Du får möjlighet till att servera dina fans med ett erbjudande just den dagen då de är köpmogen

Summa summarum är alltså att din fansida på sikt blir ditt eget verktyg för kommunikation, där du når ut med dina erbjudanden och nyheter till helt rätt målgrupp, hur ofta du vill, helt utan kostnad! 

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord