2010 var året då intresset för Facebook rent ut sagt
exploderade och vi företagare fick ofta tips på hur man kunde kommunicera med sina
kunder via en egen fansida. I denna artikel vill jag lyfta detta ämne till en
nästa nivå och berätta hur du kan dra nytta av fansida även i dina annonsinvesteringar.
Vi företagare tampas allt för ofta med hur vi ska få en
bra ROI (Return Of Investment) på våra annonsinvesteringar. Vi vet vilken
målgrupp vi vill nå, men dessvärre kan vi inte förutspå när vår målgrupp är
mottaglig och än svårare när de är köpmogen.
Detta leder till att våra annonsinvesteringar
nödvändigtvis behöver vara relativt stora för att ge en frekvent upprepning av
vårt budskap och på sikt kunna ge oss ett märkbart resultat. Vidare för att
uppnå bra resultat krävs någon form av relation till de vi exponerar vårt
budskap för. Vi måste trots allt påminna oss själva om att det är väldigt få
människor som agerar direktköp av någon de aldrig tidigare hört talas om.
Ett sätt för att öka sina chanser till en bra ROI är att
driva kampanjtrafiken till sin fansida istället för hemsida/webbshop.
Detta kan tyckas låta helt galet, men här kommer
förklaringen:
Via några av Facebook’s tredjepartsapplikationer finns nu
möjlighet till att skräddarsy unika välkomstsidor som i sin tur kan utgöra
densamma funktion som en vanlig kampanjsida.
Genom att driva relevant målgrupp till denna kampanjsida
där de finner ett incitament till att ”gilla” dig, kan din exponeringstid för
denne besökare förlängas med flera år. (Skapa gärna en tävling, där man måste
”gilla” dig för att kunna delta)
När
de väl ”gillat” dig kommer de se alla dina kommande statusuppdateringar, vilket i sin tur leder till att:
- Relationen mellan ditt företag och de som
”gillar” dig stärks
- Genom att kunna visa hur många som gillar
dig, stärks din trovärdighet bland nya besökare
- Varje gång någon av dina fans ”gillar” dina statusuppdateringar
visas detta i hela dennes nätverk av vänner och ökar dina chanser till nya
fans/nya kunder
- Du får möjlighet till att servera dina fans
med ett erbjudande just den dagen då de är köpmogen
Summa
summarum är alltså att din fansida på sikt blir ditt eget verktyg
för kommunikation, där du når ut med dina erbjudanden och nyheter till helt
rätt målgrupp, hur ofta du vill, helt utan kostnad!