Ditt klädval, ordval, kroppsspråk och din framtoning är kraftfulla verktyg när du vill skapa förtroende och ge ett bra intryck som förstärker såväl din affärsidé som din personlighet. Medvetna val när det gäller kläder, kroppsspråk och uttryckssätt kan öka ditt inflytande och ge dig den pondus och den respekt som behövs för att exempelvis göra affärer med storföretag.
– Underskatta inte hållningens betydelse. Skaffa dig en självklar kroppshållning som du känner dig bekväm med. Låt dina rörelser ta plats och sträck på dig. Tänk att du har en medalj på bröstet som du vill visa upp. Möt människors blickar med en stadig blick. Ta initiativ till att hälsa, prata och sök kontakt, säger karriärcoachen Emma Pihl.
Ett vanligt kommunikationsmisstag, som riskerar att förminska dig, är de onödiga småuttryck som har en tendens att leta sig in i talet. Ofta sticker vi mellan med ord som ”skulle kunna”, ”eventuellt”, ”kanske”, ”tror”, eller ”Jag vet inte, men...”. Genom att använda den här typen av förminskande begrepp så signalerar du att du är osäker och tvivlar på din egen kompetens. Även om ditt kroppsspråk utstrålar självsäkerhet så kan dessa onödiga småord sabotera och punktera ditt budskap. Sträva efter att uttrycka dig klart, tydligt och på ett sätt som signalerar att du är säker på din sak.
Ett klassiskt retoriskt knep som verkligen har effekt är att tala långsamt och tydligt. Även om du är otroligt engagerad och verkligen brinner för att föra fram ditt budskap så gör du dig själv en otjänst genom att prata snabbare än en kulspruta.
− Ge ditt budskap tyngd genom att använda ett dovt tonläge och undvik att prata för snabbt och ljust, även om det är ett ämne som verkligen engagerar dig. Artikulera orden, prata långsamt och tydligt och lägg in konstpauser, då du söker ögonkontakt med din samtalspartner eller dina åhörare, säger Emma Pihl.
Använd dig av ”buzzwords”
Retorikkonsulten och författaren Karin Klerfelt tipsar om att du kan visa att du är en person som har koll på läget genom att hålla dig uppdaterad om de senaste ”buzzwordsen” i branschen. Var lyhörd och lär dig och börja använda de buzzwords som gäller i just din bransch. Läs affärs- och branschpress, där kan du lätt snappa upp de buzzwords som är hetast just nu. Genom att ha koll på dessa ord visar du att du är en person som hänger med i utvecklingen och har koll på trender. Ett av de enklaste sätten att vinna omgivningens respekt och uppskattning är att lyssna intresserat.
När kollegorna känner att du lyssnar till dem känner de sig sedda och relationen kan utvecklas. Emma Pihl tipsar också om att ge feedback till människor i din omgivning. Rak och ärlig feedback uppskattas av de allra flesta. Välj tillfälle med omsorg och undvik till varje pris personangrepp. Förklara att du ger feedback för att du tror att personen har mycket att vinna på en förändring.