Sju tips till dig som ska starta e-handel

Fotograf: Danilo Rizzuti / FreeDigitalPhotos.net

Textstorlek

Skriv ut

Sju tips till dig som ska starta e-handel

IT & Media

Startaeget.se kontaktade några experter på e-handel, Daniel Lindström från E-butik i Norden AB, Rickard Rosenqvist från Nordisk e-handel och Gillis Hedlund från Nordisk e-handel, som fick uppdraget att dela med sig av värdefulla tips till lyckosökare på nätet.

1. Öppna butiken tidigt så du kan få feedback från dina besökare. Det du tror är rätt är inte alltid det kunden gillar. Det är bättre att komma igång än att putsa på butiken i all evighet.

2. Tänk dock på att butikens utseende är första intrycket. Det är väldigt viktigt att möjligheten till ett helt eget utseende finns så att du inte sitter fast med en mall.

3. Gödsla med information om vem personen/företaget bakom din e-butik är. Öka trovärdigheten med bilder på dig och tydlig kontaktinformation.

4. Snåla inte på betalsätten. Alla kunder vill använda olika betalsätt och för att inte förlora kunder så bör du ha kortbetalning, faktura och förskottsbetalning.

5. Låt marknaden veta att du finns! Det kan vara en utmaning bli synlig. Erbjud olika kampanjer och erbjud dina kunder något i utbyte. Sociala medier och transparens är två begrepp som ligger i tiden och som om de utnyttjas rätt i kombination med traditionell marknadsföring kan skapa stor effekt.

6. Allt är mätbart på webben, utnyttja det! Fokusera på att driva trafik till din sida, ju mer trafik, desto mer kan du mäta, analysera och förbättra. Glöm inte att fråga hur de hittade till din webbutik.

7. Tänk långsiktigt. Alla webbutiker är inte likadana, och det finns en uppsjö av olika e-handelssystem. Lås dig inte till en lösning som du snabbt växer ur. Tänk på att du alltid kommer att vara beroende utav en fungerande plattform.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord