Så skapar du hållbara kundrelationer

Textstorlek

Skriv ut

Så skapar du hållbara kundrelationer

Tips & Råd

Goda kundrelationer blir allt viktigare i konkurrensintensiva branscher. Susanne Malm, relationsmakare på Coachutbildning Sverige tipsar om hur du för ditt företag framåt med hjälp av social kompetens och nätverkande.

- Det var min chef, Domenico La Corte, som satte titeln relationsmakare eftersom han tyckte att det bättre beskrev mitt jobb än exempelvis kundansvarig eller projektledare, berättar Susanne.

Vad definierar en relationsmakare?
- Att vara relationsmakare handlar om att hela tiden skapa relationer, inte bara i givna säljsituationer som kundmöten och mingelsituationer - det gäller att hålla ögonen öppna för merförsäljning vid alla tillfällen.

Bland viktiga egenskaper för en relationsmakare nämner Susanne coachande drag såsom en stark närvaro och förmåga att skapa tillit och närhet.

- De flesta företagare har nog redan en relationsmakare, men är kanske inte medvetna om det, menar Susanne.

- Människor med egenskaper som stämmer in på rollen tenderar att dras till tjänster som matchar deras personlighet. Märker man (dock) som arbetsgivare att god social kompetens hos en person går "till spillo" kan man hjälpa till genom att uppmärksamma detta och ge personen mer kundansvar.

Vilken nytta kan företag dra av en relationsmakare?
- Idag finns det väldigt många företag som liknar varandra produktmässigt, så det gäller att verkligen sticka ut för att få uppdrag, säger Susanne. Ett företag med en mycket god relation till en kund vinner nästan garanterat över ett företag med en sämre relation, även om det sistnämnda företaget har bättre produkter.

Tips: Skapa bättre företagsrelationer
1. Se till att vara om dig och kring dig - var trevlig mot alla du möter; man vet aldrig vem som kan vara bra att känna.

2. Strunta i krystade klichéer som att skicka födelsedagspresenter till högt uppsatta chefer, och fokusera istället på att hela tiden bidra med personlig service och ett varmt trevligt bemötande.

3. Ska du anställa en säljare: stirra dig inte blind på säljkompetens och säljteknik, utan försök istället hitta någon som naturligt skapar en god atmosfär omkring sig.

4. Behandla kundrelationer som en god granne; någon du bryr dig om men ändå har en viss, sund distans till. Var alltid vänlig och omtänksam men inte alltför personlig.

5. Fokusera på att hela tiden försöka göra det där "lilla extra" som får kunderna att verkligen minnas dig och ditt företag. De små sakerna spelar roll!

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord