Så planerar du din logistik

Fotograf: Image courtesy of emptyglass / FreeDigitalPhotos.net

Textstorlek

Skriv ut

Så planerar du din logistik

Näringsliv

Marknadens efterfrågan på snabb och säker logistik har under de senaste åren blivit allt större. Detta ställer företag inom logistikbranschen ständigt inför nya återkommande utmaningar.

Tilläggstjänster såsom spårning av leveranser genom internet, digitala medier och mobila appar har idag blivit en övervägande faktor för många företagare och privatpersoner när det kommer till att välja en pålitlig fraktpartner. Även om de flesta yrkesgrupper har någon erfarenhet från att anlita fraktpartners så finns det ett tydligt problematiskt mönster hos särskilda grupper. Problematiken består i att mindre yrkesgrupper såsom småföretagare, konsulter och nyföretagare lägger ut mer kostnader på logistik till skillnad från andra större aktörer såsom tillverkare, e-handlare och företag som har mer kunskap om logistikbranschen.

Huvudfaktorerna till de ökade kostnaderna visar sig ligga i att företagare inte planerar sin logistik strategiskt. Framför samma fraktpartners, förhandlade överenskommelser och ramavtal är det vanligare att välja det snabbaste och lättast tillgängliga alternativet.

Kan vara svårt att välja rätt
Att välja rätt partner kan vara tidskrävande och svårt i början. Det är dock viktigt att inte prova sig fram med olika leverantörer samtidigt. Detta kan medföra mer administration och arbete som i sin tur leder till ineffektivitet. Nackdelen med att prova sig fram med mer än en leverantör samtidigt kan även påverka kvalitén på företagets service gentemot företagets slutkunder. En rekommendation är att testa en samarbetspartner åt gången under en bestämd tidsperiod där en utvärdering genomförs utifrån leveranstid, utbud av tilläggstjänster och kundnöjdhet

Valet av partner bör också anpassas till verksamheten som bedrivs, volymen av försändelser och mottagargruppen. Om ditt företag är nystartat eller mindre kan det vara bra att i god tid hitta en pålitlig fraktpartner. Även om det finns en hel del företag som arbetar med logistik är det viktigt att välja en leverantör som kan erbjuda leveranser även utanför Sveriges gränser. Möjligheten att leverera till utlandet genom nationella fraktbolag kan däremot vara ett problem. Därför är det ytterst viktigt att inte teckna några avtal som sträcker sig över en längre period. Problemet som kvarstår för många företagare som har ett sådant avtal är att logistikkostnaderna ökar. Framförallt då den nationella fraktpartnern behöver anlita underleverantörer för att utföra leveransen till utlandet. Därför kan det vara förmånligare att vända sig till större aktör såsom Schenker. De större aktörerna kan oftast erbjuda lösningar inom både Sverige, EU och övriga delar av världen.

Mottagargruppens perspektiv blir viktigare
Även om stor fokus bör läggas på den interna verksamhetens önskemål och krav finns det en stor innebörd av att ta hänsyn till relationen och kommunikationen mellan fraktpartnern och mottagaren. Det finns således en nytta i att analysera vad fraktpartnern kan erbjuda för lösningar utifrån mottagarens förväntningar. Utifrån mottagarens perspektiv är det därför viktigt att det finns ett bra utlämningsställe som är nära och som har bra öppettider. Mottagaren bör i det här fallet även få valmöjligheter om hur man vill bli aviserad. Viktigt att tänka på inom denna synvinkel är att fraktbolaget har en tydlig strategi och lösning på hur eventuella returer ska hanteras. Om leveransen inte är korrekt eller skulle bli skadad ska returprocessen vara smidig och effektiv för mottagaren. Detta förutsätter att du som företagare har en bra kännedom och insikt om fraktpartnerns policy och villkor.

Påverkan på företagets image
Valet av fraktpartner har även en direkt relation med företagets image och profil. Enligt medieanalytiker och frilansjournalist Denni Balic är det viktigt att varje företag eftersträvar att förmedla en god image.

- Det finns en eftersträvan på att relationen mellan ett företags profil, image och identitet samspelar. Om ett företag använder kundnöjdhet eller snabba leveranser som nyckelord i sin profilering så har skulle inte relationen samspela om det i verkligheten visar sig att den upplevda imagen är annorlunda utifrån mottagarnas perspektiv. Med andra ord skulle jag säga att ens samarbetspartner, i det här fallet fraktpartnern, har en inverkan på företagets image. Ett tydligt exempel från verkligheten är företaget Apple och deras val av fraktbolag. Om ens kunder är missnöjda med företagets sätt att leverera så behöver man vidta strategiska åtgärder för att motverka skador på företagets image. Tyngdpunkten ligger i alla fall på kommunikationen mellan företaget och dess kunder, säger Denni Balic.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord