I sitt företag ”EffektivaHemsidor” hjälper Thomas Jönsson andra företag att öka trafiken till sina hemsidor och därmed också optimera sin lönsamhet. Här ger han sina fem bästa tips på hur du sänker kostnaderna, samtidigt som du ökar försäljningen med Google AdWords.
1. Skriv en bra annonsDet mest grundläggande i arbetet med Google AdWords är att du har en lockande annons som är relevant till dem sökorden som du valt att buda på.
Anpassa annonsen efter förutbestämda kategorier och använd olika annonser för olikartade sökord.
2. Var specifik snarare än generell
De mest uppenbara och generella sökorden är också de dyraste och minst effektiva. De som söker på specifika sökord är mer benägna till köp, samtidigt som dessa sökord kostar mindre. Använd således hellre ”svarta herrskor” än ”skor”.
3. Bygg sidor som passar sökorden
Att endast länka kunderna till startsidan är inte optimalt; det ska vara så enkelt som möjligt för kunden att göra ett köp. Har du därför en annons på sökordet ”Converse skor”, länka då till en egen sida som endast visar Converse.
4. Installera Google Analytics
För att kunna spåra upp effektiviteten av sökorden måste du lägga in ett spårningsscript. Bästa sättet att göra detta är genom att installera Google Analytics.
5. Justera annonserna utefter resultatet
När du satt upp Google Analytics kan du enkelt följa upp hur väl dina annonser lyckats. Utefter informationen du får blir det på så sätt enkelt för dig att öka lönsamheten genom att börja jobba med kontot och införa väsentliga ändringar på exempelvis annonser, sökord, landningssidor och negativa sökord (för att nämna några), beroende på hur de presterar.
Av Johanna Järvstråt