Direktmarknadsföring, eller DM som det förkortas, är en effektiv metod för att nå kunder omedelbart, menar Aliki Bendzovski på Malmöföretaget Ladies Secrets. Här ger hon sina bästa tips kring metoden.
- I grunden handlar direktmarknadsföring, mycket kortfattat, om att kunna nå rätt kund med rätt budskap vid rätt tillfälle, säger Aliki.Tillsammans med Kerstin Holm driver hon Ladies Secrets, som säljer mensskydd samt donerar pengar från sålda produkter till finansiering av bindor och tamponger för flickor i u-länder.
- På Ladies Secrets använder vi direktmarknadsföring genom att exempelvis använda onlinekanaler som Facebook, Google och Twitter, vilket vi kombinerar med mer traditionell marknadsföring, som utskick av broschyrer och annan information, berättar hon.
Direktmarknadsföring baseras på att man riktar rätt kampanj mot en specifikt utvald grupp, genom en viss kanal. Grupperna baseras på vem som är mest benägen att köpa produkten eller tjänsten företaget säljer, vilket också påverkar vlken kanal som används. Exempel på grupper kan vara alltifrån kvinnor i åldern 30-45 till killar i reklambranschen, och kanaler kan t.ex. vara telemarketing, sociala nätverk, bloggar eller utskick.
- Får man verkligen till det kan direktmarknadsföring vara otroligt nyttigt eftersom responsen kommer direkt, menar Aliki.
En annan viktig del av direktmarknadsföring är att hålla koll på sin ROI, Rate Of Investment.
- ROI handlar om att bygga ett kundvärde och se till att faktiskt tjäna på sina kunder. Hur du får en kund att köpa din produkt i första hand, och hur du gör för att de ska handla av dig igen.
Något Ladies Secrets och Aliki gärna räknar till direktmarknadsföring är att som företag ta samhällsansvar, ett så kallat corporate responsibility.
- Alla företag, stora som små, borde ta något slags ansvar för att hjälpa andra. Vi gör det genom att donera till ActionAid men det finns massor av alternativ för hur man kan gå tillväga. Det viktiga är att man faktiskt gör det!
Så använder du direktmarknadsföring
1. Kombinera rätt erbjudande med rätt målgrupp. Segmentera noga och gör rätt urval för att nå rätt kund.
2. Fånga kundens uppmärksamhet med ett starkt erbjudande. Titta på konkurrenterna och avgör hur du kan vara bättre än dem - genom lägre priser, högre kvalité eller kanske både och.
3. Kommunikationen ska vara tydlig och enkel. Kunden ska direkt förstå vad du vill förmedla och vad de själva får ut av det.
4. Anordna gärna tävlingar, premier och erbjudanden för att öka resultat och engagemang.
5. Arbeta med flera olika kanaler för att testa ditt budskap. Prova såväl traditionella metoder som kataloger och bilagor som toppmoderna bloggar, Google och Facebook.