Nästan överallt pratas det om sociala medier, men hur gör man egentligen för att maximera användningen och marknadsföra sig på nätet? Ilse Svensson de Jong tipsar!
- Sociala medier är ett helt fantastiskt verktyg för företagare, allt och alla finns där; nätverkande, konkurrensanalys, kunder... Man har hela kitet samlat på ett och samma ställe, säger Ilse.Hon är i grunden ekonom som förra året sadlade om till entreprenör, och driver idag företaget Ilspiration samt ett antal Facebooksidor, däribland "1000 sociala medier-tips".
- Syftet med sidan är att skapa en samlingsplats för alla som vill lära sig mer om hur man kort och koncist kan effektivisera sitt användande av sociala medier. Många guider är alltför djupgående och avancerade, så jag ville fokusera på att göra det så enkelt och lättillgängligt som möjligt, förklarar hon.
Vilken betydelse har gilla-sidorna på Facebook?
- Mycket stor. Alla företag bör såklart finnas på Facebook, annars går man miste om massor. Möjligheterna för en gilla-sida är mycket större än för dels en privatperson och dels en egen hemsida. Man får lite av båda världar i en kombination som är otroligt viktig idag.
Hur gör man för att stå ut i mängden?
- Genom att helt enkelt vara lite mer utmärkande - anordna speciella events och tävlingar och gör inlägg med ny, exklusiv information. Det är också viktigt att känna sin bransch väl. För att kunna bli bättre inom sitt område måste man veta exakt vad konkurrenterna gör och vilka förbättringar man själv kan bidra med, menar Ilse.
- Framför allt handlar marknadsföring i sociala medier om att göra sig hörd; interagera, uppdatera och bygg förtroende för publiken. Syns du inte finns du inte!
Ilse ser ljust på framtiden för sociala medier och tror inte att intresset kommer att avta inom någon snar framtid.
- Den unga generationen är så pass starkt knuten till de här siterna att det kommer ta lång tid att ersätta dem. Dessutom smälter vårt teknikanvändande mer och mer in i vardagen så att vi knappt märker den. Förmodligen kommer det nya former av sociala medier, men grunden lär bestå.
Tips: Kom igång med sociala medier
1. Se dig om och titta på hur andra framgångsrika personer använder sociala medier i sin marknadsföring. Inspireras av både privatpersoner och företag!
2. Bestäm dig för en nisch att hålla dig till - säljer du exempelvis böcker ska du hålla dig inom det området. Välj kontakter och sidor efter din nisch.
3. Börja kommentera och diskutera på sidor som rör ditt område, här som exempel bokbloggar eller forum. Känn av läget och tonen som gäller.
4. Skriv egna inlägg i sociala medier som Twitter, Facebook, Wikipedia och bloggar. Tänk på att bara skriva sådant som tillför värde till din publik!
5. Glöm inte bort verkligheten! Nätverka gärna på nätet, men för att knyta starkare kontakter och bibehålla dem är det bra att ses i "verkligheten" också.