Som egenföretagare kan det vara tungt att ta itu med jobbiga uppgifter utan varken chef eller kollegor att bli peppad och pushad av. Kenth Åkerman tipsar om hur du motiverar dig själv.
Kenth har tidigare arbetat bland annat som ekonom och på reklambyrå, men är idag egenföretagare som inspiratör, mental coach och författare. Nyligen gav han ut boken Receptbok för ett rikare liv. Personligt ledarskap, en inspirations- och receptbok för vardagens med- och motgångar, som tar upp hur man med hjälp av tankens makt kan göra rätt prioriteringar i livet.- Det handlar om att hela tiden stanna upp och se: Vad gör jag och hur gör jag när jag gör det som bäst? Många väljer att efter en dålig dag bara begrava allt som gick fel, istället för att se tillbaka på ett konstruktivt sätt och försöka förbättra resultatet till nästa gång, säger Kenth.
Med tolv entreprenörsår i bagaget är Kenth van att pusha sig själv på jobbet och har utvecklat flera små tricks för att komma igång med arbetsuppgifter.
- Vissa människor motiveras av belöningar, andra av deadlines; själv tillhör jag den sista gruppen och brukar därför ständigt sätta mål att sikta mot. Det kan handla om så små saker som att ringa ett samtal eller skriva ett mail - enkla saker som vi ändå tenderar att skjuta upp. Med en tydlig deadline sätter man press på och tvingar sig själv att ta itu med det, menar han.
Vad är viktigast att tänka på när man ska få sig själv motiverad?
- En bra tanke att ha som grund är "Gör jag inget så får jag inget". Man måste helt enkelt göra saker för att få något tillbaka, vilket är extra viktigt som egenföretagare, eftersom man bara har sig själv att lita på.
- För att skapa långsiktig effektivitet utgår jag gärna från PRV-modellen: Planering, Resultat och Vila. Genom att balansera antalet dagar då man planerar sin verksamhet, skapar resultat och vilar minskar stressen och ökar motivationen på jobbet, avslutar Kenth.
Tips: Jobba mer effektivt - för dig själv
1. Fokusera.
Som entreprenör är det lätt att man startar nya projekt hela tiden och vill hålla på med många saker samtidigt, men det är sällan hållbart i längden. Lägg istället all din energi på något du verkligen brinner för och som ger resultat.
2. Ha god framförhållning
Planera inte bara en vecka eller en månad framåt, utan ha snarare perspektiv över ett halvår eller ett år.
3. Fastna inte i administrationsträsket
Håll god koll på bokföring och administration men fastna inte i pappersträsket där du inte presterar några resultat. Dela gärna dagarna 50/50 istället - hälften "riktigt" jobb, hälften pappersarbete.
4. Jobba under deadlines. Att sätta deadlines är effektivt för uppgifter som känns som tråkiga måsten. Variera med långa och korta deadlines!
5. Sätt mål
Mål gör att saker känns mer meningsfulla och spännande. Har du ett tydligt mål att sträva mot har du ett självklart svar på frågan "Varför ska jag göra det här?", som ibland infinner sig när det känns motigt.