En funktionell, genomtänkt och säljande hemsida är en viktig investering för ett företag, oavsett bransch. Innan du kontaktar en webbyrå vinner du mycket på att göra din ”hemläxa” genom att tänka till kring vilket budskap du vill förmedla på din hemsida, hur du vill strukturera informationen och ungefär vilken typ av design du föredrar.
Om du är noga med hemläxan kan webbyrån jobba mer effektivt, vilket spar tid och pengar för dig som kund. Vi har pratat med Johan Sandwall, vd på Webbstyling.se, som specialiserat sig på att erbjuda kostnadseffektiva hemsidor till småföretag.Ett första steg mot en framgångsrik hemsida är att fundera på vad man vill uppnå med sin hemsida, hur målsättningen för din hemsida ska se ut. Skriv ner målet, exempelvis att kommunicera intressant information och nyheter till befintliga kunder och att erbjuda lättöverskådlig information till presumtiva kunder och säkerställ sedan att hemsidan uppfyller sitt grundsyfte när den väl är klar.
Rita upp hemsidan i ett flödesschema
Nästa steg är att rita upp ett flödesschema, en skiss över hur hemsidan ska se ut, alltså vilka undersidor du behöver och vilken information som ska finnas på de olika undersidorna och hur sidorna ska kopplas ihop. Fundera också på om du har sett en eller ett par hemsidor vars design du gillar. Spara länkadresserna och ge dem till webbyrån, så får de en uppfattning om hur du vill att den färdiga hemsidan ska se ut.
– Om du har tänkt till och gått igenom dessa steg innan du tar kontakt med en webbyrå ökar sannolikheten att du kan förhandla fram ett bra pris på din hemsida. När du väl anlitar webbyrån har de underlag att börja direkt med design och att bygga hemsidan, säger Johan Sandwall, vd på Webbstyling.se.
Webbstyling startades för drygt ett år sedan av Johan Sandwall, Carl Hartzell och Sibo Wei som tog en paus från högskolestudierna.
– Det har hittills gått över förväntan. Vi får väldigt bra respons av våra kunder och många uppskattar våra okomplicerade arbetsmetoder. Just nu tittar vi på att anställa två nya medarbetare för att hinna med alla beställningar vi får in, berättar Johan Sandwall.
Ta kundreferenser och begär fast pris
Innan du väljer webbyrå tipsar Johan Sandwall om att googla på de företag du funderar på, kolla om webbyråns egen hemsida är snygg, säljande och funktionell och be att få kontakta en eller ett par referenskunder som kan uttala sig om företaget. Be att få ett fast pris på din hemsida. Om företaget inte vill uppge ett fast pris eller åtminstone ett pristak, kan det vara läge att vända sig till en konkurrent
Ett vanligt misstag bland småföretagare är att man försöker göra sin egen hemsida, trots att man saknar erfarenhet av att bygga hemsidor. Andra försöker få någon bekant att hjälpa till, men det slutar ofta med att projektet drar ut på tiden eller att man inte blir nöjd med slutresultatet, vilket gör att man i många fall får vända sig till en webbyrå i slutänden i alla fall. De kronor man hoppats spara blir istället en förlustaffär, eftersom hemsidan tar längre tid än beräknat och kanske också kostar mer än man budgeterat för.
Integrera hemsidan med sociala medier
För att hålla hemsidan levande rekommenderar Johan Sandwall att den integreras med sociala medier som Twitter och Facebook och kanske även en blogg om man har en sådan. Att koppla ihop hemsidan med sociala medier och eventuella bloggar är i dagsläget snarare regel än undantag, drygt sjuttio procent av Webbstylings kunder väljer att göra så. Kom ihåg att vara aktiv på de sociala medierna, annars förlorar de sitt syfte. Ett skäl till att koppla ihop sociala medier med er hemsida är att ju mer ni syns på olika håll, desto mer styr ni över ert eget namn på sökmotorerna.
– Det kodspråk ni väljer till er hemsida avgör, åtminstone delvis, hur lätt den blir att uppdatera. Välj ett webbpubliceringssystem som Wordpress, Joomla eller Drupal framför HTML, så kan du själv lättare uppdatera hemsidan med nytt innehåll, säger Johan Sandwall.
Johan Sandwall bästa tips om hur du får en säljande och funktionell hemsida:
- Välj ett webbpubliceringssystem. Det kodspråk ni väljer till er hemsida avgör, åtminstone delvis, hur lätt den blir att uppdatera. Webbstyling arbetar med Wordpress, Joomla och Drupal framför HTML, så kan kunden själv lättare uppdatera hemsidan med nytt innehåll.
- Se till att webbplatsen är sökoptimerad. Säkerställ att den webbyrå du anlitar är mån om att ge goda förutsättningar för så höga placeringar på Google som möjligt
- Tänk i bilder från start. När man anlitar en webbyrå är det i huvudsak deras ansvar att designen attraherar besökaren och är enkel att orientera sig i. Som kund kan du bidra genom att redan på planeringsstadiet tänka i bilder. Ordspråket ”En bild säger mer än tusen ord” gäller definitivt på nätet, så lägg lite krut på att jobba med dina bilder eftersom de förmedlar känslan på webbplatsen. Högupplösta och genomtänkta bilder gör en roligare webbplats som besökaren ofta stannar längre på.
- Använd kundreferenser för att bygga förtroende. Som småföretagare ska ni se till att använda era kunder som referenser. Oftast är ert varumärke inte tillräckligt starkt