En milsten för många företagare är den dagen som man har råd att anställa personal i företaget. Självfallet finns många småföretag där målet inte är tillväxt i form av mer personal men för andra är personal själva kvittot på framgång. Men att anställda medför inte bara ökade kostnader utan också en del praktiska frågor att ta ställning till. Två av dessa är frågan om personalliggare och tidrapportering. Tack och lov finns det många alternativ idag som inte kräver papper och penna.
Ett av dessa verktyg är nuba. Dina anställda installerar den som en app på telefonen och sköter sina in- och utstämplingar via den. För att undvika att de anställda glömmer att stämpla in och ut så går det att lägga in funktioner som automatiskt checkar in och ut via igenkänning telefonens GPS-position. Via appen kan du också lägga in de anställdas arbetsscheman och enkelt stämma av mot de stämplade tiderna. När det sedan är dags för lönehantering så har nuba stöd för att exportera tider till både Visma lön och Fortnox, vilket kommer att spara dig värdefull tid så att du kan göra det som du är bäst på.Det är inte helt ovanligt att småföretagare väntar för länge med att investera i administrativa hjälpmedel. Både när det gäller bokföringssystem, lönesystem eller kvalificerad hjälp med ekonomi och administration. Det är lätt att underskatta tiden som man lägger på allt kringarbete som inte är ens egentliga profession. Så börja räkna dessa timmar och översatt det i inkomstbortfallet som det är att du inte kan göra det som du kan bäst. Då har du en summa att jämföra med när du tar in offerter från en revisionsbyrå. Glöm aldrig att vila och återhämtning också är en viktig tillgång att investera i för dig som kan.