Så får du din startup att flyga

Textstorlek

Skriv ut

Så får du din startup att flyga

Tips & Råd

Att starta eget företag kan både vara spännande och utmanande. Ofta går det lite trögare än vad man önskar att få kunder, hitta rätt samarbetspartners, få finansiering och komma in på de marknader man önskar. Mycket handlar om att man behöver kunskap, nätverk, mod och att man verkligen vågar tro på sig själv och sina idéer. Här kommer 7 vassa tips som får din startup att flyga.

Fakta

Crunchfish är ett företag som skapar små innovationsteam som snabbt
arbetar fram prototyper  från gemensamma idéer och därefter tar ut
produkter på den globala marknaden.

Paul Cronholm hade toppjobb på Sony Ericsson när han för fyra månader sedan bestämde sig för att hoppa av och starta företaget Crunchfish – en snabbväxande ”Appfabrik” som redan nu har drygt tjugo utvecklare och kontor i Malmö, Stockholm, London samt håller på att etablera sig i Asien. Här är hans viktigaste tips om hur man får en flygande start på sin verksamhet:

Låt din passion smitta av sig
Viktigast av allt är att du utgår ifrån dig själv och det du brinner för. Du måste veta vem du är och vad det är du vill skapa för att kunna övertyga andra. Dina egna personliga mål och ditt mål för ditt företag bör vara kongruenta. Ställ dig följande frågor själv och eller tillsammans med din eller dina medgrundare: ”Varför gör jag/vi det här?”. Vad är det vi vill uppnå? Vilka är min/våra viktigaste drivkrafter? Vad brinner jag/vi för? Låt den entusiasmen sprida sig i alla möten med människor som du jobbar med, både internt och externt. Kom ihåg att du själv som entreprenör är det allra viktigaste varumärket när du frontar ditt företag i olika sammanhang som ex sociala medier, traditionell press och på mingel av olika slag. Slopa klyschorna och visa äkthet i det du och företaget är och står för i alla led. Sälj hellre in känslan och visionen i det du vill uppnå än att fokusera på teknik och detaljer.

Lär känna din marknad
Det är också viktigt att du har tillräcklig kunskap om den marknad du vill ge dig in i. ska ge Vem är kund och vad har det för behov och preferenser? Vilka är de viktigaste aktörerna och vad sysslar de med? Vad finns redan? Hur ser prisbilden ut? Hur säljs tjänsterna och eller varorna? Inom de flesta områden råder så klart stor konkurrens men det finns ändå alltid öppningar för kreativa nya lösningar så peppa dig själv med att det också finns plats för dig och dina idéer. Se det också som att om det finns många aktörer så finns det också ett stort behov och säkerligen också stark köpkraft.

Skapa unikhet
När du vet vad andra gör kan du också fokusera dig mer på vad du själv ska göra att du kan hitta något som just du och ditt företag kan bli unika på. Det behöver inte vara något helt banbrytande men det är nödvändigt att kunna erbjuda något nytt som inte alla andra också säljer. Kan du göra något roligare, smartare, enklare, godare, vackrare, billigare, större, mindre, exklusivare eller på annat sätt annorlunda än de andra så har du hittat din nisch oavsett hur många och stora aktörer som redan är etablerade.

Sälj först och producera sedan
Många nyföretag lägger alldeles för mycket tid på planering, att skriva affärsplaner samt utveckla produkter för länge innan de träffar kunderna. Vänd på det och producera enklare prototyper av dina idéer och se snabbt till att få till att visa upp det för presumtiva kunder så att du kan få relavant feedback. Annars riskerar du lägga för mycket tid och resurser på att utveckla sådant som inte är tillräckligt intressant för markanden. Det är lätt att bli hemmablind. Bäst är när tjänster och tekniker utvecklas i samråd med de som ska köpa och nyttja dem. Utvärdera ofta vad som verkar fungera och lägg om kursen när det behövs.

Tänk utanför boxen

Kreativitet och innovation är nödvändiga faktorer i snabb framgång. Ha brainstormingmöten varje vecka och bjud in alla att delta. Släpp prestige och tänk utanför boxen. Låt dina anställda och dina samarbetspartners känna att deras input är viktigt så att de känner sig delaktiga i den kreativa processen. Släpp tanken på att det är bra att kontrollera alla i din omgivning. Idéer utvecklas bättre om de som jobbar med dem får mer frihet att tänka och experimentera själva.

Välkomna misslyckanden
Våga misslyckas och låt andra misslyckas också men lär dig av detta så att du inte harvar på med sådant som inte visat sig fungera. Att göra misstag är en del av den nödvändiga processen för att du och dina medarbetare ska bli ännu bättre på det ni gör.  Kanske är det just det misstaget som gör att ni gör en stor upptäckt och kan kapitalisera på det då det öppnade dörren för ett helt ny vara eller tjänst ni skulle kunna utveckla.

Hitta samarbetspartner
Hitta andra snabbväxare och samarbeta med dem exempelvis genom att dela på lokaler och resurser. Fokusera på hur ni kan komplettera varandra istället för att konkurrera. Skapa olika joint ventures där ni delar på risken genom att lägga in tid och engagemang i projekten och delar på intäkterna. Håll dörrarna öppna för olika typer av kreativa samarbetslösningar där ni skapar win –win för alla inblandade. Skapa ett powerteam omkring dig och dina idéer och se till att ni har riktigt kul när ni jobbar.

Läs mer:
www.crunchfish.com

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord