Cecilia Hertz driver Umbilical Design, ett företag vars affärsidé kretsar kring rymden och de resurser och den kunskap och material vi hämtat därifrån. För Cecilias del började entreprenörskapsbanan när hon kom hem från USA där hon gjort ett praktikprojek
När Cecilia Hertz pluggade till Industridesigner på Lunds Tekniska Högskola så fick hon en möjlighet som skulle komma att förändra hela hennes liv. Det näst sista året på utbildningen blev hon en av de lyckligt utvalda studenter som fick åka till Rymdinstitutet NASAs kontor i Houston, Texas. Uppdraget bestod i att, tillsammans med ett gäng arkitekt- och designstudenter, designa interiören i en rymdkapsel.
- Vår stora utmaning var att designa så funktionellt som möjligt för den extremt trånga miljö som en rymdkapsel utgör. Vi fick lära oss allt i från om hur atmosfären påverkar individer som vistas i rymden till att lägga in så många nyttoaspekter som möjligt på denna minimala yta, säger Cecilia.
Två år och ett antal rymdrelaterade projekt senare var Cecilia nyutexaminerad industridesigner med ett antal visitkort från världens största rymdorganisation NASA på fickan. Äventyret som egen företagare kunde ta sin början.
- Under mina projekt på NASA hade jag utvecklat en passion och fascination för allt som har med rymden att göra. Det kändes lite som ett kall att vidareutveckla det och förvalta mina kunskaper i ett eget företag, säger Cecilia.
Fast besluten och med vetskapen om att det inte direkt fanns några anställningar med inriktning mot ett så nytt område som rymddesign så var egna företaget Umbilical Design snart ett faktum för Cecilias del. Ett av målen var att öka intresset för rymden och framförallt sprida vetskapen och öka antalet tillämpningsområden för de material som ursprungligen tillverkats för att användas i rymden men som har många användningsområden även på Jorden. Som exempel nämner Cecilia Teflon och Kardborre, två ”smarta” material med speciella egenskaper.
Att få vara banbrytande och arbeta på ett innovationsliknande sätt är viktigt för Cecilia. Genom att försöka para ihop sina kunskaper i design med sin erfarenhet från att arbeta med rymdrelaterade projekt har hon inriktat sig på att designa för extrema miljöer av olika slag, t ex oljeplattformar, eller för seglare som deltar i tuffa tävlingar på elitnivå.
- Jag gillar utmaningar och Umbilical Design är, mig veterligen, det enda svenska företag som har den här lite annorlunda inriktningen, säger Cecilia.
Att hela tiden kunna tillämpa sina kunskaper på nya områden är en av Cecilias främsta drivkrafter och ett av hennes senaste projekt består i att designa inredning och utrustning till en av landets främsta kvinnliga seglare på elitnivå. Att kunna hoppa mellan olika projekt och kunna unna sig lyxen av att vara mångsidig och jobba med något som också är ett stort intresse är något som driver Cecilia framåt i sin företagsamhet.
- Som anställd hade jag aldrig kunnat hoppa mellan att ena dagen designa utrustning till seglare, för att nästa dag utveckla konsumentprodukter i nyskapande material, säger hon.
Målet för Cecilia och Umbilical Designs del är att växa och i framtiden finnas representerade på flera platser runtom i världen. Att kunna ha ett kontor i Houston, USA, närmare NASAs kontor, är en tydlig framtidsvision, liksom att kunna anställa. Än så länge är Cecilia själv i företaget men efter drygt två år känner hon att hon lyckats etablera sitt namn och sina idéer relativt väl. Hennes nätverk är stort och väldigt internationellt. Ett par gånger om året åker Cecilia på stora ”Rymdkongresser” där stora delar av denna spännande bransch befinner sig. Föreläsningar har också varit en viktig del av Umbilical Designs verksamhet under de drygt två år som företaget funnits. Intresset för rymden bara ökar hela tiden och Cecilia har blivit till något av en frontfigur för området. Hon brinner för att smitta andra med sin entusiasm och ser det som en av sina viktigaste uppgifter att få fler att inse nyttan av den forskning som bedrivs inom rymdområdet. I ett samarbete med ESA, European Space Agency, arbetar hon med att tillämpa rymdmaterial på vardagsnära konsumentprodukter av olika slag.
När Cecilia startade Umbilical Design så var det viktigt för henne att skapa ett litet nätverk av människor som stod bakom henne till hundra procent. Familj och vänner trodde på hennes idé och när hon fick hjälp av finansiärer och andra stödfunktioner kändes hon sig rustad för att köra igång på allvar.
- Något som driver mig är alla de positiva tillrop jag får från omgivningen, inte bara de närmaste utan väldigt många främmande människor och nya kontakter kommer fram och talar om för mig att de inspireras av det jag gör och att de tycker att jag ska kämpa vidare med företaget. Det värmer i hjärtat när man hör det och det gör mig också ännu mer motiverad att jobba vidare på min egen bana och fortsätta bygga upp Umbilical Design, säger Cecilia Hertz.
Cecilia Hertz bästa tips till dig som vill starta eget
- Knyt till dig många olika kompetenser när du startar upp företaget, antingen som delägare eller kanske i form av samarbetspartners. Knyt gärna till dig personer som kompletterar varandra med olika erfarenheter, bakgrund och livsinställning.
- Ta dig tid till nätverkande. Även om du ibland kanske inte har tid att skapa nya kontakter eller närvara på mingel och företagarträffar så försök att ta dig tid. Genom att vara fysiskt närvarande och synas mycket ”i vimlet” skapas möjlighetern för många riktigt bra kontakter.
- Försök att alltid ha en positiv inställning till ditt företagande. Betrakta motgångar och svårigheter som möjligheter och våga tro på dig själv och din idé. Rätt inställning till saker och ting underlättar många gånger.
- Var uthållig och ge inte upp. Testa gärna olika sätt att nå dina mål och var beredd att göra ”målglidningar”, dvs anpassa dina mål efterhand om du märker att din ursprungligamålsättning inte fungerar.
- Tveka inte inför att starta eget inom ett område som är relativt oexploaterat. Att vara banbrytande och skapa ett företag inom en nisch som kanske inte funnits tidigare kan vara kämpigt men det har också många fördelar. Ditt företag kan kanske hjälpa till att lyfta en hel bransch och många ser upp till människor som vågar göra något annorlunda.
- Om du har möjlighet, så håll gärna föredrag kring det ämne eller den bransch som du ska starta eget inom. Det är ofta väldigt bra marknadsföring och innebär också en möjlighet att träffa intressanta samarbetspartners.
www.umbilicaldesign.se