När konkurrensen om uppmärksamheten hårdnar blir det allt viktigare att vi som epostmarknadsförare skickar brev som är värdefulla för våra mottagare.
Vi talar ofta om relevans. Vi tar upp det på våra seminarier och vi skriver om det i våra artiklar. Varför? Helt enkelt för att det är så oerhört viktigt – och lönsamt.Antalet brev som landar i vår inkorg varje dag ökar med 5-10 % per år. Konkurrensen om uppmärksamheten blir allt hårdare och det som uppfattas som annonser försvinner i periferin. För att lyckas med e-postmarknadsföringen måste vi ha relevans på agendan.
Det är vår uppgift som avsändare att fånga det som händer och att vara aktuella. Varenda en av dina mottagare frågar sig samma sak: vad ger detta mig?
Gör det till en vana att fråga dig själv detsamma innan du skickar ut ett brev. Vad är viktigt för dina mottagare i det här brevet? Finns det något mina mottagare kan lära sig, kan de få något att prata om, kan de ha roligt, kan de spara pengar eller tid.
Relevans handlar om att vara personlig. Det handlar om att skicka rätt information eller rätt erbjudande till rätt mottagare, vid rätt tidpunkt. Som e-postmarknadsförare strävar vi efter att använda de verktyg vi har för att göra varje enskild mottagare på prenumerantlistan till en person.
Men relevans är inte samma sak för alla, lika lite som det är ett enskilt tillstånd som är mätbart. Tänk istället på relevans som en skala med olika steg, där du allt mer närmar dig ett helt personligt utskick.
Skalan ser ut så här:
Massutskick – personifiering – filtrering – triggers – hyperrelevans
Nu är det inte säkert att det bästa för alla är att befinna sig så långt till höger på skalan som möjligt. Du bör arbeta med att hitta det som är rätt plats på skalan för dig genom att kontinuerligt testa, mäta, förändra och förbättra.
Läs mer:
www.apsis.se/inspiration/strategi/relevans-grunden-foer-lyckad-epostmarknadsfoering.aspx