Textstorlek

Skriv ut

Rätt strategi gör mässutställandet lönsamt och roligt

Ekonomi & Bokföring

Att ställa ut på mässa handlar lika mycket om förberedelser och efterarbete som genomförande. Tydliga strategier och mål och att lägga tid på förberedelser och uppföljning gör mässdeltagandet till en lönsam satsning.

Åsa Dahlqvist är generalsekreterare på Fairlink, mässarrangörernas intresseorganisation. Sedan något år tillbaka driver de utbildningsprogrammet ”Mässguru” där företag får lära sig allt som är värt att veta om att ställa ut på mässor. Utbildningen består av en interaktiv del på nätet, som är gratis och tillgänglig för alla, samt fysiska kurser i konsten att få ut så mycket som möjligt av en mässatsning. Efter avslutad kurs blir deltagarna ”Diplomerade mässutställare”.

Strategi och uppföljning viktigt
Nyckeln till en lyckad mässa ligger i mångt och mycket i att ha en strategi. Ett mässdeltagandes består av tre delar: före, under och efter mässan.

- Alla delar är lika viktiga och förtjänar lika mycket tid och resurser. Jag rekommenderar att man börjar med att skaffa sig en målsättning med mässdeltagandet. Kanske riktar ni er mot en särskild målgrupp, kanske vill ni träffa nya leverantörer eller bara sprida ert varumärke till en större publik, säger Åsa Dahlqvist.

När strategin är klar är det dags att marknadsföra ert mässdeltagande. Er mässmonter har ju faktiskt ett visst nyhetsvärde för såväl kunder som leverantörer och, naturligtvis, presumtiva kunder.

Stick ut från mängden
Som i så många andra sammanhang gäller det att ha något som sticker ut, som gör besökaren benägen att besöka mässan överhuvudtaget och lägga tid på just er monter.

- Ett beprövat knep är att skicka ut en "halv" gåva, som inte är användbar om inte besökaren kommer till er monter för att få den resterande delen. Ett exempel är ett CD-fodral där man får skivan i montern. Ett måste är att gåvan är kopplad till ert företag på ett eller annat sätt, säger Åsa Dahlqvist.

En mässa är även ett utmärkt tillfälle att arrangera ett kundevent. Det behöver inte vara komplicerat, det kan räcka med att samla kunder och leverantörer, bjuda på något gott att äta och kanske arrangera någon trevlig aktivitet inom ramen för er monter.

- Det faktum att eventet hålls i samband med en mässa gör kunder och leverantörer mer motiverade att ta sig tid och besöka ert event, säger Åsa Dahlqvist.

Hundraprocentigt engagemang krävs
Ett tips från Åsa är att inte ”fastna” för länge i samtal med en och samma mässbesökare. En mässa är främst ett forum för nya kontakter, oftast finns inte speciellt mycket tid att fördjupa affärsrelationer. Satsa på att samla visitkort och vara lyhörd för besökarens behov. Fördjupa sedan kontakten med den presumtiva kunden efter mässans slut.

- Kom ihåg att mässdeltagande kräver ett hundraprocentigt engagemang från din sida. Just därför är det viktigt att du fokuserar enbart på mässan och är både fysiskt och mentalt närvarande. Stäng av mobilen och boka inte in en massa möten. Fokusera enbart på mässan när du är där, säger Åsa Dahlqvist.


Åsas 5 tips till företag som ska ställa ut på mässa:

  • Tänk brett när ni väljer vilken mässa ni ska satsa på. Ett IT-företag måste exempelvis inte nödvändigtvis ställa ut på en IT-mässa. Mobiltelefontillverkaren Nokia är ett bra exempel, för något år sedan valde de att, som enda mobiltelefontillverkare, ställa ut på en modemässa. En mobiltelefon är ju i lika hög grad en modeaccessoar som en pryl för teknikintresserade.

  • Sätt konkreta mål för mässdeltagandet. Det viktigaste med målen är att de ska vara mätbara och realistiska. Sätt inte ribban alltför högt, undvik målsättningar som ni vet med er kommer att bli svåra att uppnå.

  • Uppföljning är den del av mässdeltagandet som flesta företag slarvar med eller helt missar. Men det är först efter att ni packat ihop montern och lämnat mässlokalen som ni kan avgöra om mässan varit framgångsrik eller inte. Om ni skaffat er väldigt många nya kontakter på mässan så kan det vara svårt att omedelbart följa upp alla personligen. Skicka då istället ut ett tackkort eller mail, och bearbeta därefter kontakterna så snart som möjligt medan besökarna fortfarande har mässan i färskt minne.

  • ”Göm” dig inte längst in i montern, utan se till att stå nära gången där besökarna passerar. Då kan du lättare fånga upp besökarna på deras egen arena, och de känner sig mer välkomna att stiga in i er monter.

  • Se till att få ordentliga pauser och slarva inte med maten när du står i en monter. Det är ansträngande att ställa ut på mässa och efter ett par timmar utan mat eller vila är det lätt att tappa fokus. Ha gärna en eller ett par ”avbytare” så du kan lämna montern då och ta igen dig då och då.


www.fairlink.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord