Plattform för öppen innovation får stöd från Vinnova

Textstorlek

Skriv ut

Plattform för öppen innovation får stöd från Vinnova

IT & Media

Student Competitions har erhållit 300 000 kronor för att bygga en plattform för öppen innovation av Vinnovas VINN NU-program. Målet är att plattformet ska kunna användas av företag för att systematiskt utmana studenter i innovations- och idétävlingar.

Tanken bakom den nya plattformen är att företag och organisationer lägger upp projekt och utmaningar och utfäster en belöning till de deltagare som kommer upp med de bästa förslagen på lösningar. Studenter bjuds sedan in till att lösa utmaningarna och får samtidigt möjligheten att visa vad man går för. Student Competitions AB har på sin hemsida studentcompetitions.com under hösten framgångsrikt anordnat flera globala tävlingar som engagerat tusentals studenter från hela världen. Engagemanget och tävlingsviljan vill man nu omsätta till energi som kan användas för att lösa företags- och organisationers problem mer systematiskt.

- Genom plattformen för öppna innovationstävlingar vill vi bjuda in företag och organisationer till att utmana våra studenter. Studenter har en fantastisk problemlösningsförmåga och en naivitet som gör att man törs tänka utanför ramarna. Vår vision är att systematisera dessa tävlingar så att företag enkelt ska kunna bjuda in studenter att arbeta på att lösa deras problem, säger Gustav Borgefalk, medgrundare av Student Competitions AB.  

Drake redan med i båten

Student Competitions AB grundades 2009 av fyra studenter från KTH och Handelshögskolan i Stockholm. De träffades genom Stockholm School of Entrepreneurship, SSES, där alla fyra grundarna studerat praktiskt entreprenörskap. Teamet fick en investering i Draknästet av IT-veteranen Mats Gabrielsson och har på kort tid byggt en global portal för studenttävlingar där studenter från hela världen träffas och utbyter information om globala och lokala case-, design-, och affärsplanstävlingar. Studentcompetitions.com hjälper även företag att anordna rekryterings-, -innovations-, och idétävlingar och man hjälper idag kunder som Ericsson, Oracle, Honeywell och flera av de större Universitet i Sverige.


Öppna Innovationstävlingar nytt fenomen
Istället för att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete internt bjuder man in externa aktörer, som får arbeta på samma problem där den bästa lösningen belönas. På det sättet betalar man inte för forskning som inte ger resultat och man kan dessutom engagera kompetens utanför bolaget i sitt innovationsarbete.

Världens största och mest kända öppna innovationstävling är Ansari X-prize, där man erbjöd en belöning på 10 miljoner dollar till den som först kunde designa ett kommersiellt gångbart rymdskepp. 23 lag från hela världen tävlade och det vinnande bidraget köptes upp av Virgin Galactic.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord