Ökat intresse för event som marknadsföring

Textstorlek

Skriv ut

Ökat intresse för event som marknadsföring

Marknadsföring

Event Marketing ställer höga krav på kunskap och förberedelser men kan generera många nya kontakter och stora inkomster. Event Marketing är en marknadsföringskommunikation som växer snabbt i Sverige.

Blickar man mot USA ser man att Event Marketing ökade tre gånger så snabbt som traditionell annonsering under 2000-talets första år. Kortfattat kan man säga att Event Marketing är ett skapat event, eller en aktivitet som samlar den målgrupp man vill nå och skapar ett möte i vilket en upplevelse förmedlar det budskap man vill kommunicera. Ett upplevelsemarknadsföringskoncept helt enkelt.

Tänk er själva följande scenario: Fredag kväll, fem minuter till det första gitarrackordet, fem minuter till jubel och fem minuter kvar tills strålkastarna blixtrar över scen, bandmedlemmar och ut över publikhavet. Det dunkla ljuset i konserthallen tonar ner till nattsvart. I 30 sekunder byts de tidigare så ivriga ögonen i publiken ut mot öron på helspänn. Det är nästintill knäpptyst i hela lokalen och det enda som hörs i mörkret är förväntansfulla andetag. Men ingenting händer. Sekunderna tickar långsamt som minuter. Plötsligt river strålkastarljuset stora hål i luften och ett välkomnande oväsen från publiken mottar bandmedlemmarna när de en efter en kliver upp på scen. I takt med att ljuset hastigt lyser i korta intervaller uppenbarar sig gröna Carlsberglogotyper på scenväggen och i händerna på publiken. Alla är på ett strålande humör - och alla dricker Carlsberg.

Det finns några grundregler för att med ett så bra tillvägagångssätt som möjligt arbeta med Event Marketing. För det första ska evenemanget vara bundet i tid och rum och det ska äga rum på en bestämd plats. Evenemanget kan vara av två olika karaktärer, uppsökande eller inbjudande. Det ska dessutom vara riktat till en förutbestämd målgrupp och ha som syfte att skapa långsiktiga effekter, som till exempel att skapa en långsiktig image. Det kan också ha inriktning mot mer kortsiktiga effekter, som att stimulera försäljning.

I Sverige driver Beatrice de Maré Peterson och Maria Heijel mässan Eventdagarna. En mässa som är Skandinaviens enda heltäckande fackmässa med semianrier, case och happenings kring temat Event Marketing och sponsring.

Syftet med mässan är att ge besökarna bättre förståelse av Event Marketing och varför det är en viktig del av ett företags marknadsföringsmix.

- Eftersom alla sinnen oftast är inblandade i Event Marketing blir upplevelsen stark och förutsättningarna att kommunicera ett budskap goda. Event Marketing stärker varumärket på lång sikt och ökar försäljningen här och nu, menar Beatrice de Maré Peterson.

Märker ni att intresset för Event Marketing ökar?
- Intresset för Event Marketing fortsätter att växa. I samma takt som de digitala mötena ökar, ökar också behovet av mänskliga möten, där affärer och överenskommelser knyts ihop. Totalt omsatte Eventbyråerna 4,6 miljarder år 2009.

Läs mer:
www.eventdagarna.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord