Nya tjänster hos Facebook ger nya affärsmöjligheter

Textstorlek

Skriv ut

Nya tjänster hos Facebook ger nya affärsmöjligheter

IT & Media

Först släppte Facebook tjänsten Facebook Places där du med en smarttelefon kunde checka in och berätta för dina vänner vart du befann dig. Därefter släppte Facebook tjänsten Deals. Vi reder nu ut begreppen och tipsar dig om hur ditt företag kan nyttja tjänsterna optimalt och vilken affärsnytta dessa kan ge ditt företag.

Vad är Facebook Deals?
Genom att nyttja Deals kan du erbjuda en ”deal”, ett erbjudande, till den som "checkar in" på din plats. Med tanke på att 51%* av dem som gillar en fansida på Facebook förväntar sig att du ska sända dem erbjudanden och hela 24%* hoppar av för att det upplever att de inte fått tillräckligt många bra erbjudanden kan den här tjänsten hjälpa dig att skapa värde för dina gillare av din fansida. Till ovan statistik ska även nämnas att nästan hälften tycker precis tvärtom, det vill säga att det inte vill ha erbjudanden. Med de spretiga siffrorna i bakhuvudet bör försiktigthetsprincipen tillämpas. Lär känna din målgrupp och anpassa kommunikationen därefter. Det jag vill poängtera är att glöm inte vare sig det ena eller det andra.

Det finns fyra olika varianter av deals:

Individuella deals
Individuella deals kan med fördel användas när du lanserar en ny produkt, vill ge kunden ett incitament för att besöka den fysiska butiken eller erbjuda rabatter för att styra försäljningen av vissa produkter eller tjänster.

Lojalitetsdeals
Lojalitets deals ger dig en fantastisk möjlighet att skapa olika lojalitetsprogram. Att belöna kunder som repetitivt checkar in i din butik, restaurang eller liknande kan definitivt öka lojaliteten hos dina kunder.

Vänskapsdeals
Om du vill öka kundantalet kan du skapa Friend Deals. Det passar perfekt om dina produkter eller tjänster passar bäst om man är flera. Till exempel vill man helst gå ett gäng när man går på restaurang, teater eller konsert.

Välgörenhetsdeals
Vill du öka din goodwill eller bara visa att du tycker det är viktigt att skänka medel till välgörande ändamål kan du skapa välgörenhets deals. För varje tillfälle någon checkar in skänker du exempelvis 1 krona till Hoppets Stjärna.

Gemensamt för samtliga deals är att de även skapar en viral spridning och är ett mycket värdefullt och enkelt sätt att sprida kännedom om din fansida eftersom du kan koppla ihop din plats med din fansida. Och det är just det som du kan dra nytta av. Oavsett om du aktivt arbetar med Places eller inte kommer alla incheckningar som görs att exponeras i Facebooks newsfeeds, och har du många incheckningar kommer du även att synas bland populära platser på profilsidorna. Det viktiga är att du gör anspråk på din plats, och om du har en fansida, även kopplar dem samman.

Har man gjort detta hänvisas inte vännerna till en tom platssida som ägs av Facebook utan till din egen sida som du styr över. Det är förvånansvärt att inte fler företag har tänkt på det. För att dra en parallell, skulle du låta någon i ditt namn öppna ett skyltfönster med optimalt läge på bästa shoppingtid men lämna det helt tomt?

För nytta av de möjligheter som kommer med tjänsterna Deals och Places bör du således genomföra följande: Göra anspråk på din plats (finns den inte kan du enkelt skapa den genom att gå in på ”Places”, välja ”Check in” sedan ”Find or add place”) samt slå samman den med din fanpage.

Så här går du tillväga;
1. Sök upp platsen i sökfältet.
2. Klicka på: ”Är det här ditt företag?”
3. Du kommer nu att få upp en bekräftelseruta där du bekräftar att du är representant för sidan.
4. Fyll i begäran och styrk den med antingen en mejladress kopplad till Facebook eller ett dokument med ditt företagsnamn på, exempelvis en faktura.
5. Vänta… Din förfrågan kan ta upp till några dagar.
6. Nu kan du, om du vill, välja att slå samman din Plats med din Fansida (Gå in på din fansida och välj ”Slå ihop med befintlig sida”.

Lycka till!

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord