En metod för att mäta en arbetsplats attraktivitet har tagits fram av forskare vid bland annat Arbetslivsinstitutet. Metoden bygger på ett särskilt utformat enkätverktyg som resulterat i en modell som ska ligga till grund för utveckling av mer attraktiva
I rapporten Attraktivt arbete. Från anställdas uttalanden till skapandet av en modell beskriver doktoranden Mattias Åteg vid Arbetslivsinstitutet tillsammans med forskare från Högskolan Dalarna hur framtidens attraktiva arbeten ser ut.
Enligt flera prognoser väntas en allt hårdare konkurrens om arbetskraften. Många har pekat på att det är en viktig framtidsfråga att kunna erbjuda attraktiva arbeten. Den skapade modellen av attraktivt arbete ger en helhetsbild av vilka kvaliteter som kan göra ett arbete attraktivt.
Modellen består av tre kategorier med underliggande dimensioner och kvaliteter. Kategorin attraktivt arbetsinnehåll innehåller dimensioner om vad och hur den anställde gör under utförandet av arbetet. Exempel är arbetstakt, handlingsfrihet och variation. Kategorin arbetstillfredsställelse innehåller dimensioner om vad den anställde upplever att den får ut av att utföra arbetet. Exempel är erkänsla, status och stimulans. Kategorin attraktiva arbetsförhållanden innehåller dimensioner som är gemensamma för alla anställda på ett företag, de är alltså inte beroende av de specifika arbetsuppgifterna eller av vad den anställde upplever att den får ut av att utföra arbetet. Exempel är arbetstiden, den fysiska arbetsmiljön och ledarskap.
- Metoden ska kunna användas av såväl arbetsgivare som forskare och studerande. Genom den här modellen får vi en heltäckande förståelse för vad som gör arbetet attraktivt, säger Mattias Åteg.
Rapporten har sin utgångspunkt i det så kallade att.-projektet (attraktiva tillverkningsföretag i Dalarna).
www.arbetslivsinstitutet.se