Den 1 september slopar försäljningskanalen Fyndiq.se den provisionsbaserade intäktsmodellen, vilket innebär att det blir gratis för e-handlare att sälja via Fyndiq.se.
Fakta
Sedan Fyndiqs lansering för två år sedan har försäljningen ökat rejält. 2011 omsatte man 8,3 MSEK och i år taktar bolaget mot en omsättning på 80 MSEK.
– Alla intäkter från försäljningen ska gå tillbaka till handlarna själva, vi kommer endast behålla fraktintäkterna från konsumenterna. Dessutom står Fyndiq för alla marknadsförings- och betalväxelkostnader samt kundtjänst, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.
Med den nya modellen, utan svårförutsägbara provisionskostnader och fraktåterbäringar, blir det enklare för handlarna att budgetera, prissätta och bokföra.
– Med den här intäktsmodellen blir vi den enda merförsäljningskanalen i Sverige som är helt gratis för handlarna och deras butiker. Detta är ett naturligt steg i ledet att utveckla Fyndiq som Sveriges bästa merförsäljningskanal och nå break even redan till årsskiftet, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.