Textstorlek

Skriv ut

Naturnära förvaring blev Anetts och Susannes framgång

Profiler

För sex år sedan tog historien om Granit sin början. Inledningen på vad som ett par år senare skulle bli fem butiker utspridda i Malmö, Göteborg och Stockholm började med planering och strukturering hemma vid köksbordet.

Att komma in i en Granitbutik är verkligen en upplevelse för alla sinnen. Doften av kryddor och téer och tvålar som säljs blandas med varandra och i en hörna hittar man ett symmetriskt uppbyggt berg av kartonger. Färgerna grått, vitt och sand är och smarta lösningar för förvaring och funktion är butikernas främsta kännetecken.

Ända sedan tonåren har de två grundarna, Anett Jorméus och Susanne Liljenberg varit kreativa. Anett tillverkade läderbälten som hon sedan sålde i barndomsstaden Eslöv och Susanne gjorde egna kylskåpsmagneter av cernitlera som hon sålde till olika inredningsbutiker. Att det skulle bli just Anett och Susanne som tillsammans startade Granit var mest en slump.

- Vi arbetade som inköpschefer i vars en butik på samma gata i Stockholm och lärde på så sätt känna varandra. Det visade sig snart att vi hade gemensamma intressen och tillsammans kom vi på idén att skapa en butik som fokuserade på smarta förvaringslösningar, säger Anett.

När de skulle köpa in produkter och hitta lokal till sin nystartade butik så var det många som ville ha ett finger med i spelet. Anett och Susanne har hela tiden valt att gå sin egen väg och valde att lyssna på alla råd och tips, men i slutändan lät de ändå det egna förnuftet styra.

- Vi gjorde tvärtemot alla råd vi fick och vår idé kombinerat med hårt arbete har tagit oss från köksbordet till en omsättning på drygt 30 miljoner, säger Susanne och Anett.

När den första butiken öppnade på Götgatan i Stockholm 1997 så valde tjejerna att köpa in och kombinera produkter som ingen annan trodde på. Genom att hela tiden ha i åtanke vad de ville kommunicera och åstadkomma med butiken så lyckades de till slut skapa en enhetlig linje som präglas av enkelhet och funktionalitet.

Att vara två har varit till både för- och nackdel, tycker Annett och Susanne.
- Det är skönt att vara två för det mesta. Men jag minns den dagen då vi öppnade vår första butik på Götgatan. Båda ville bestämma hur det skulle se ut och var de olika prylarna skulle stå. Vi hade båda en massa åsikter, men lyckades samsas till slut, säger Anett.

Susanne tycker att de båda accepterar varandras olika sidor bättre och bättre ju längre de samarbetar och att de i grunden har samma åsikter och värderingar gör sitt till för att det funkar så bra mellan dem två.

- Vi var tuffa när vi köpte in varor och när vi, två jeansklädda och avslappnade tjejer, kom in och köpte stora kvantiteter så var det många som höjde på ögonbrynen och undrade hur det här skulle gå, säger Susanne.

Granits produkter ska vara enkla, funktionella, snygga och tillhandahållas till ett rimligt pris. I dag har man ett femtiotal anställda och en omsättning på ungefär 46 miljoner kronor. Man kan fråga sig vilka framgångsfaktorer som gjort att just Anett och Susanne lyckats med sin idé?

- Att ha koll på hela verksamheten även när den växer samt att aldrig frångå vår ursprungsidé har är några av anledningarna till att vi lyckats, tror Anett.

Susannes och Anetts 5 bästa tips till dig som vill starta eget:

  • Försök att ha koll på så många delar av företagets verksamhet som möjligt. Våra anställda ansvarar för vår annonsproduktion, produktkatalog och marknadsföring och vi försöker sköta så mycket av verksamheten själva. Genom att ta in så få externa konsulter som möjligt så skapar man ett större engagemang hos sina medarbetare.

  • Våga hålla er till ert ursprungliga koncept, även om folk vill ändra era idéer efterhand. Vi höll stenhårt på att få behålla vårt koncept med förvaring i enkla, naturnära färger, och bevisade till slut att det faktiskt fanns en efterfrågan på våra produkter.

  • Vi var extremt tuffa i början när vi köpte in varor och vågade förhandla om priser. Även här gäller det att stå på sig eftersom grossisterna ofta känner på sig om man är ung eller oerfaren som inköpare. Var tuff och konsekvent!

  • Vi skaffade oss en slogan rätt tidigt ”Förenkla ditt liv och få tid att leva”. Ända sedan starten för drygt sju år sedan så har dessa ord fungerat som en drivkraft för oss.

  • ”Rätt” personal är verkligen A och O för att lyckas som företagare. Vi försöker ta vara på den inneboende potentialen hos varje anställd genom att låta alla få sin givna plats i företaget. Personligheter som kännetecknas av hög energi, positiv livsfilosofi och kreativ framåtanda skall få möjligheten att växa hos oss. Det är viktigt att bygga team utifrån olika personligheter, där alla fyller en unik funktion.


www.granit.com

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord