Nå fler via facebook

Textstorlek

Skriv ut

Nå fler via facebook

IT & Media

Facebook har skapat fantastiska möjligheter för ditt företag att interagera med dina kunder. Ett sätt som inte var möjligt tidigare. I den här artikeln kommer jag grundligt att berätta för dig HUR du kan nyttja Facebook som kommuniktationsplattform och annonseringsplats och även ge dig kunskaper i hur du lyckas med din satsning.

Fakta

Jag som skrivit artikeln heter Charlotte da Silva och arbetar med mediaplaneringen och kommunikationstrategier för internet på Salgado. Mer om mig hittar du på www.salgado.se eller kan du läsa mer om marknadsföring via sociala medier på min blogg http://dasilvadig.wordpress.com.

Du kan välja två vägar på Facebook eller som Facebook själva uttrycker det: ”We are a huge social network AND a micro targeting platform”. Det ena utesluter inte det andra utan bör ses som komplement till varandra. Med en långsiktig närvaro på Facebook kan du kommunicera med din kund och nyttja Facebook som det enorma sociala nätverk det är. Genom att annonsera på Facebook kan du enkelt nå ut med ditt budskap till din målgrupp. Jag kommer att beskriva båda vägarna och börjar med annonseringsmöjligheterna.

Marketplace Ads
Detta är den vanligaste formen av annonsering på Facebook. Annonserna syns i högermarginalen på din profilsida och du kan köpa och administrera dem själv via Facebooks Selftool Program, se:
www.facebook.com/advertising

Annonserna kan styras in på kön, ålder, ort, civiltillstånd, intressen och utbildningsnivå. De kan köpas enligt CPC (kostnad per klick) eller CPM modell (kostnad per visningar) och det fungerar som en budgivning. För att lyckas med denna typ av annonsering bör du tänka igenom vilken din målgrupp är, segmentera så djupt som möjligt och skapa flera olika kampanjer.

Exempel: Består din målgrupp av båda män och kvinnor får du mest ut av din annonsering genom att skapa en unik annons riktad mot män och en annan mot kvinnor. Försök att inte använda ett alltför ”reklamigt” språk i annonstexten då det kan ge motsatt effekt på de sociala plattformarna. Slutligen, var noga med att länka din annons till rätt sida. Exempel: Om du säljer kläder och gör reklam för en speciell klänning bör annonsen vara direktlänkad till undersidan där klänningen återfinns. Undersökningar visar att för varje klick du kräver av användaren tappar du 33% av dem.

Engagement Ads
Engagement ads innehåller någon form av interagerande och de syns på till höger om din neewsfeed. Syftet med dessa annonser är att engagera användaren. Det kan exempelvis vara att besvara en fråga direkt i annonsen, röstningsannonser etc. Dessa annonser kan du inte administrera själv och har även ett minimum ordervärde på 75.000 kronor.

Långsiktigt engagemang
För att skapa ett långsiktigt engagemang kan du skapa en fanpage för ditt företag. Innan du börjar med det bör du dock svara på några enkla frågor. Svaren ligger tillgrund för hur och vad du ska kommunicera samt hur ditt företags fanpage ska utformas.

1) Hur mycket tid kan jag avsätta?
2) Vad vill jag upp nå med en fanpage?

Är det att lära känna dina kunder, skapa engagemang, eller kanske ökad varumärkeskännedom? Utifrån svaren bör du sätta upp ett antal KPI:er eller mätpunkter. Exempel: Om målet är att skapa engagemang skulle en KPI kunna vara antalet kommenterar på din fanpage. Via Facebooks egna mätverktyg Insights, som är gratis, kan du ta del av mycket värdefull statistik och exempelvis se hur olika budskap påverkar gillarna i form av respondens.

Nu är du redo att skapa en fanpage, att skapa en egen fanpage kostar ingenting, och du kan göra det på denna adress:
www.facebook.com/pages/create.php

Glöm inte bort att använda Facebooks Social Plugins för att interagera Facebook med din webbsida genom att exempelvis lägga upp en Gilla-knapp på din sajt, se:
http://developers.facebook.com/plugins

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord