Hela 150 gånger per dygn använder vi vår smartphone och då är det inte för att ringa utan för att surfa. Det visar en färsk rapport från telekomföretaget Ericsson. Den som inte mobilanpassar sin hemsida 2013 kommer gå miste om försäljning, då svenskarnas surfbeteende håller på att förändras radikalt.
Fakta
Nils Engvall driver och är en av delägarna i webb-byrån wasabiweb.se som har specialiserat sig på mobilanpassade webbproduktioner med användaren i fokus.
www.wasabiweb.se
En annan häpnadsväckande upptäckt är att i Sverige kommer mer än hälften av internetbesöken via mobilen och 2013 räknar man med en långt större siffra än så som kommer in via mobila enheter. Internetanvändandet kommer också att se annorlunda ut framöver med mer surfarande i realtid. Ta tv-programmet X-factor till exempel, som har Telenor som huvudsponsor. Samtidigt som reklamen sänds i tv-programmet så kan de mäta att trafiken på deras sida har blivit markant högre. Det beror på att tittarna sitter med en smartphone eller surfplatta i knät samtidigt som de kollar på programmet.
Tittar man på hur företagen hänger med i utvecklingen, så är det förvånande att majoriteten av företagens webbplatser fortfarande inte är mobilanpassade. Att så få företag i Sverige inte prioriterar utveckling av en mobilanpassad webbplats är märkligt, men också en bra möjlighet för små hungriga bolag som vill ta marknadsandelar. Framför allt så har det visat sig att intresset för att handla via mobilen är störst bland medelålders personer, inte bland ungdomar som många tidigare trodde.
De företag som verkligen tagit vara på sina mobilanvändare är e-handlarna. I snitt 12 procent av all trafik till webbutikerna kommer via mobiltelefoner och surfplattor. Enligt Postens undersökning e-handelsbarometern köpte sju av tio konsumenter varor på nätet under årets två första kvartal och undersökningen visar tydligt att e-handlarna tror på en ökad försäljning via mobilen. I dag har cirka 17 procent mobilanpassat sina webbutiker och 33 procent har planer på att utveckla en mobilanpassning av sin webbutik under det kommande året.
Fem frågor du bör ställa dig om du tänker mobilanpassa din hemsida:
1) Var kommer besökarna ifrån?
Undersök er besöksstatistik och se hur många som surfar till er hemsida i dag via mobilen. Om ni inte har möjlighet till detta i dag, starta ett konto på Google Analytics. Kunskap är makt och kunskap om dina besökare är större makt.
2) Vad letar dina mobilsurfare efter på din hemsida? Lyfts den viktigaste delen på hemsidan fram?
Många företag är duktiga på att spotta ur sig mycket information. Men är det verkligen det viktigaste som lyfts fram först och tydligast?
3) Vad letar dina mobilsurfare efter på din hemsida? Lyfts den viktigaste delen på hemsidan fram?
Många företag är duktiga på att ta fram mycket innehåll till hemsidan, men är verkligen allt material nödvändigt att visa upp på startsidan. Tänk ”less is more”. En tydlig fokus på startsidan är vitalt för en bra webbplats.
4) Ligger ert största fokus på användarvänligheten?
Besökarna via mobilen beter sig annorlunda än på den övriga webben. På mobilen handlar allt om användarupplevelsen. Det ska vara lätt och tillgängligt, annars tappar man besökaren.
5) Byggs hemsidan i rätt format för framtida enheter?
Då det alltid kommer nya skärmstorlekar på läsplattor, telefoner och datorer. Se till att din hemsida byggs i så kallat responsivt format. Detta innebär att hemsidan programmeras skalbar oavsett upplösning. Så vare sig den visas i en iphone eller på en stor skärm så anpassas den efter detta. Det är bra långsiktigt investering.