T-shirts med konsttryck som kunderna själva får rösta fram. Det är tanken bakom det nya onlinebutiken T-shirt of the Week där besökarna bestämmer innehållet.
- Det är en interaktiv butik som funkar som ett forum för konstnärer, säger Charlotte Holmen, en av ägarna.
T-shirt of the Week ägs och drivs sedan 31 maj, 2010 av Stockholmsnerflyttade Luleåtjejerna Therese Dalberg och Charlotte Holmen. Att trycka konst på T-shirts startade som en kul idé men växte sig snabbt efter visat intresse runt om i landet.
Grundtanken var att starta en interaktiv butik på nätet där kunderna själva får bestämma innehållet på sidan genom röstning och kommentarer. Även ”konstnärerna” eller de som designar tryck är kunderna själva. T-shirt of the Week funkar därför lite som ett forum för konst och design-intresseade där den högsta prestigen är att bli ”Veckans konstnär”.
- Vi gillar tanken att det är en demokratisk butik, säger Charlotte Holmen, som veckans vinnare får man även sin design upptryckt samt sin info och CV på hemsidan att visa för allmänheten. Detta sparas sedan i T-shirtarkivet.
I samband med butiken driver Charlotte och Therese ”T-shirtbloggen” för att hålla kunderna uppdaterade med vad som händer bakom kulisserna. När de inte berättar om företaget eller sina liv vill de inspirera med foton så att fler blir sugna på att skicka in sin konst.
Läs mer:
www.tshirtoftheweek.se