Vi ser det i princip dagligen. Annonserna som fyller dagstidningarna, direktreklamen vi får i brevlådan, på internet och på stan – marknadsföring som helt eller delvis missar målet. Då ska man tänka på att någon investerat hundratusentals kronor för att exponeras på stans busskurer, på internet eller i tidningen – bara för att visa upp sig från sin allra sämsta sida.
Förr krävdes det ett gediget yrkeskunnande för att sätta ihop en annons eller en trycksak – idag behövs bara en billig dator så det är kanske inte så konstigt att det ibland smiter mellan en och annan totalmiss.- Vi har själv missat målet ibland. För några år sedan designade vi ett omslag till en bok om privat-ekonomi och för att visa på känslan av att vara ekonomiskt oberoende visade vi i våra första utkast en ung kvinnas sovrum som hade en bankomat i väggen bredvid. På förlaget fick de intrycket att kvinnan gått sängvägen för att bli förmögen – så bankomaten flyttades ut i en hall istället säger Niclas Schüler, Art Director på Curt Designbyrå i Malmö.
Här listar Niclas Schüler sex klassiska missar i marknadsföring och hur man som företagare kommer till bukt med dem:
1. VDn har själv designat företagets hemsida. Ofta med hjälp av en ung släkting som ”kan lite webbdesign”. Detta stöter vi på ibland, inte bara bland småföretag, utan även i större organisationer.
Den enda riktiga lösningen – eftersom VDn ofta saknar både utbildning och kunskap i design, hur rätt målgrupp ska nås och vilka trender som råder – är att lämna uppdraget till en professionell reklam- eller webbyrå.
2. Överarbetade hemsidor. De ser fantastiska ut under optimala förhållande – men ser bedrövliga ut eller fungerar i värsta fall inte alls i mobiltelefoner eller på läsplattor – där många idag skapar sig det första intrycket av ett företag.
Lösningen? Gör som många företag gör – skapa en design specifikt anpassad för mobiltelefoner och läsplattor som automatiskt känner av var användaren kommer från.
3. Restauranger med gulbleka mat-bilder. Det är till och med bättre att inte ha några bilder än att porträttera maten som oätlig. Vem vill äta en grön/gul kebab eller en grön hamburgare?
Det är ganska enkelt att lösa; hyr in en fotograf som tar bilder som representerar maten – eller får den att se ännu godare ut än vad den är i verkligheten.
4. Annonser med köpta kontorsbilder och texter som "Creating Solutions for People”. Dessa fungerar säkert till viss del, men hade fått betydligt mer respons med ett personligt uttryckssätt. Vilka företag skapar INTE lösningar för människor?
En smart lösning vore att halvera annons-storleken och använda de pengar man sparar på en vettig reklambyrå som kan formulera en smart copy och använda bilder som känns personliga.
5. TV-reklam där VDn måste synas i bild till varje pris – oavsett om han är osympatisk och låter som om han läser direkt ur ett manus. Men det är ju han som betalar kalaset och vill synas.
En synnerligen svår nöt att knäcka – lösningen är en duktig regissör tillsammans med en duktig reklamfilms-producent som får fram de bra sidorna hos VDn. Eller så byter man ut VDn.
6. Reklam som försöker kännas personlig med signaturer satta i ett typsnitt som ska kännas handritat. Det lurar ingen och det känns bara ännu mer opersonligt.
Hur löser man detta? Ska du skicka brev eller få saker att kännas som att de är signerade av en person – använd en riktig signatur.