Marknadsföring mot målgruppen 55 plus

Textstorlek

Skriv ut

Marknadsföring mot målgruppen 55 plus

Marknadsföring

Det finns förstås inga patentlösningar på lyckad marknadsföring. Det påstår heller inte Anders Parment, författare till boken  ”Marknadsför till 55 plus”. Men hans bok ger en hel del ledtrådar och ingångar till hur en stor och till vissa delar bortglömd målgrupp tänker och handlar. Drygt 2000 personer har varit med och svarat på frågor kring köpbeteende och marknadskommunikation, bland annat utifrån deras svar och reflektioner är boken skriven.

Fakta

Författaren Anders Parment är ek. dr. och verksam på Företagsekonomiska
institutionen vid Stockholms universitet, strategikonsult och
föreläsare. Han forskar om konsumentbeteende och hur framför allt unga
individer relaterar till varumärken, konsumtion och arbetsmarknad.

Du som arbetar med marknadsföring bjuds på ett antal nyttiga tankeställare, som handlar om till exempel köpkraft och intressen, men får också en ökad förståelse för att ålder i sig bara är en av många parametrar i en målgruppsbeskrivning. En växande andel medborgare i gruppen 55+ har pengar att röra sig med, är fullt friska, med vuxna eller utflugna barn och har alla möjligheter att förverkliga sina idéer och drömmar. De borde vara en guldgruva för flertalet branscher. Trots detta är det få som vänder sig till just den här målgruppen.

I de flesta fall är målgruppen 55+ en mycket medveten grupp som har köplust och är beredda att betala för att få den kvalitet på varor och tjänster som de förväntar sig. Vi lär oss att de känner sig yngre än vad de är och attraheras av kommunikation många gånger riktad till en yngre målgrupp. Vi får ett antal framgångsfaktorer, och lär oss att identifiera fällorna. Nu är det dags att läsa och tänka om! Och snappa upp alla kloka tips på hur du når denna attraktiva målgrupp.

Prisad
Sveriges Marknadsförbund utsåg boken till Årets Marknadsföringsbok 2009 med motiveringen:
"Ett angeläget ämne behandlas i boken ”Marknadsför till 55 plus”, där författaren såväl teoretiskt som praktiskt på ett utmärkt sätt visar på hur marknadsföraren kan utnyttja den potential som 55-plussarna är."

Läs mer om Anders Parment och hans böcker:
http://www.andersparment.com/

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord