Att fixa en bra fest, kan jämföras med att framgångsrikt marknadsföra sitt företag, produkt eller tjänst. Det påstår författaren och konsulten Harald Moe. Om företagare använder den tanken, ökar möjligheterna att lyckas. På samma gång gör det marknadsföri
En läcker inbjudan till festen, säkerställer inte att gästen upplever festen som lyckad. Precis lika lite som kunden garanterat blir nöjd efter att ha läst en annons.
Allt ett företag säger och gör är marknadsföring, och påverkar kunden positiv eller negativt. Det handlar Harald Moes nya marknadsföringsmodell om. Syftet är att göra det enklare för företagare att lyckas.
Festmodellen, kallad PartyMarketing, är en 10-punktsmodell, som gör det enkelt att planera och genomföra företagets marknadsföring så kraftfullt som möjligt. Både som en idéinjektion och checklista.
- Många småföretagare ger sig inte själva chansen att riktigt lyckas, säger Harald. Ofta tror jag det beror på att planeringen av marknadsföringens alla delar saknas.
Genom att använda festen som en metafor, blir det enklare att få med alla delar i marknadsföringen, och framgångsrikt utnyttja kraften i alla kontakter med kunderna.
Här ger han en kort genomgång av alla punkter i modellen:
1. Tema eller affärsidén
Temat på festen ska genomsyra alla delar. Precis som ett företags affärsidé ska vara en ”röd tråd” i verksamheten. Det är från affärsidén du ska sätta riktningen för att planera och bestämma alla andra delar i marknadsföringen.
2. Vilka ska vi bjuda? Målgrupper och deras behov.
Att veta vilket eller vilka behov du tillfredsställer med din produkt eller tjänst, är en av de viktigaste sakerna att veta. Och naturligtvis vem eller vilka som har de här behoven, och som du ska rikta dig mot. Ett exempel: Säljer du kläder, så är naturligtvis det primära behovet att inte behöva visa sig naken, eller att skydda sig mot kyla eller värme. Men ett viktigt behov är att bli sett, bekräftad och älskad. Vi vill att omgivningen ska ge oss positiv bekräftelse på exempelvis den snygga nyinköpta tröjan. Vilket eller vilka behov tillfredsställer du?
3. Vad konkurrerar med min fest eller mitt företag?
För att veta om ditt företag är intressant för kunderna, måste du ta reda på vad konkurrenterna erbjuder. Så att du kan erbjuda något bättre.
4. Vad ska vi bjuda på? Vad erbjuder vi kunderna?
Varför ska dina kunder köpa just din produkt eller tjänst? Om inte du är säker på det, hur ska då din kunder vara det? Försök att hitta något unikt som är viktigt för dina kunder, och som särskiljer dig från konkurrenterna.
5. Var ska vi vara? Var ska du möta dina kunder?
Det enklaste svaret på frågorna är: där kunderna finns. Gör det enkelt för kunden att möta din produkt eller tjänst. Då ökar chanserna till köp.
6. Hur ska du ta hand om gästen eller kunden?
Ofta pratar man om att överträffa kundernas förväntningar. Men först måste du ta reda på vilka förväntningar kunderna egentligen har. Då vet du vad du ska överträffa. Ta hand om dina kunder, annars gör någon annan det!
7. Vem ska göra vad och varför?
Rätt bemanning med rätt kunskap och attityd, avgör om den personliga kontakten med ditt företag ska bli något positivt. Om du har egen personal, tänk då på att även de har behov av att bli sedda och bekräftade. Av dig.
8. Vad får kalaset kosta?
Allt kostar pengar. Som småföretagare har man oftast begränsade resurser. Därför gäller det att vara smart. Att hitta kostnadseffektiva lösningar. Ta hjälp av vänner och bekanta.
9. Inbjudan. Hur ”bjuder du in” dina kunder?
När du vet vilka du ska bjuda in, vilka behov de har, vad du ska säga och hur du ska nå ut till dem, först då är det dags att bjuda in kunderna till dig. Berätta det som är unikt med ditt företag och erbjudande.
10. Sanningens ögonblick.
När gästen går från festen ska han eller hon känna: ÅH, vilken fest! Det var den bästa fest jag varit på! När kunden har anlitat ditt företag, köpt din produkt eller tjänst, så ska en positiv känslan infinna sig: ÅH, vilket företag! Dem ska jag köpa av igen! Det är kundens samlade intryck som gör om du lyckas eller inte.
Harald Moe har arbetat med försäljning och marknadsföring inom detaljhandeln under ca. 30 år. Idag driver han en reklambyrå, specialiserad på måltidsbranschen.
Modellen kallar Harald för PartyMarketing, och finns beskriven i den nyutgivna boken med samma namn: "PARTYMARKETING – enklaste vägen till framgångsrik marknadsföring". Där finns många exempel på varför vissa företag är framgångsrika och andra inte. Boken är skriven som en berättelse, för att läsaren lättare ska kunna ta till sig och komma ihåg budskapet.
www.partymarketing.com