Marknadsför ditt bolag med ett event

Fotograf: Jens C Hilner

Textstorlek

Skriv ut

Marknadsför ditt bolag med ett event

Marknadsföring

Ett event är ett utmärkt sätt att marknadsföra sitt företag på. Ofta kan man få ut mycket PR och information om sitt företag sprids mun-till-mun ifall man eventet blir en succé.  Eventplaneraren Anna Ström delar med sig av sina bästa tips till dig som skall anordna ett lyckat event för dina kunder eller leverantörer.

När du introducerar en ny produkt el tjänst, sprid budskapet genom att bjuda in kunder, samarbetspartners, leverantörer och framtida potentiella kunder till ett trevligt event.

Här följer eventplaneraren Anna Ströms tips på hur du kan göra för att skapa ett lyckat event:

• Ha ett passande tema
Ett genomgående temas underlättar planering och genomförande av tillställningen och sätter riktlinjer för maten, inbjudningskorten, färger etc. Om ditt företag introducerar ett nytt tidsredovisningssystem, kan t ex tiden/en klocka vara temat.

• Personlig inbjudan
Lägg lite tid på att göra en inbjudan som är personlig och som går i linje med temat. Om temat är tiden ska en klocka el liknande figuera i inbjudan. Se till att plocka fram godbitarna för att locka så många som möjligt till festen.

• Poängtera mingeltillfället
Var noga med att visa vilka andra människor som är bjudna. Gör t ex en lista på inbjudna företag på baksidan av inbjudningskortet, eller maila ut inbjudan med mottagarna synliga för alla. Mingelmöjligheter får människor att vilja komma. Då ser man chanserna att göra nya affärsbekanta.

• Något dragplåster
Se till att ha något som ”drar” till eventet. En duktigt och känd föredragshållare eller en present man får när man kommer. Det kan även vara bra att ha någon aktivitet som för människor samman under festen och som fungerar som isbrytare.

• Skicka ut påminnelse
Skicka ut en påminnelse om eventet någon vecka innan festen. Om du befarar att det kommer bli låg uppslutning kan du speca menyn ni kommer bjuda på eller vinet som kommer serveras. Det kan få det att vattnas i munnen på den mest upptagne personen.

• Mat, dryck och dekoration enligt temat
Det är väsentligt att temat går som en råd tråd genom hela festen. Om tiden är temat kan man t ex placera ut bufféfaten som en klocka.

• Erkänt duktig cateringleverantör
Använd en cateringleverantör du är nöjd med sedan tidigare eller fått rekommenderat. Ditt event kan vara hur välplanerat som helst, är inte maten till belåtenhet faller din tillställning pladask.

• Gå-hem-present
Lämna alltid en liten gå-hem-present el goodiebag när gästerna går. Det behöver inte, och ska inte var mycket. Det kan räcka med en liten infolapp om den produkt ni lanserar och en liten chokladbit.

•  Följ upp eventet med ett personligt utskick
Ett par veckor efter din tillställning, skicka ut ett mail där du tackar gästerna som kom på din tillställning. I mailet kan du även bifogat foton från eventet. På så sätt exponerar du ditt varumärke flera gånger i ett positivt sammanhang.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord