Textstorlek

Skriv ut

Maria slutade som designchef och skapade eget jeansmärke

Profiler

Nudie Jeans är något av det trendigaste man kan ha på sig idag och dess skapare Maria Erixon är den som starkast bidragit till att göra detta jeansmärke till en riktig trendfluga. Jeans är i allra högsta grad en livsstilsprodukt och redan när hon skapade

- Det ska kännas rockigt och genuint att bära ett par Nudies, säger Maria.
I dag har hon elva anställda i sitt företag och det första paret Nudiejeans har utvecklats till ett antal olika modeller, alla med sin alldeles egna och unika prägel. Startskottet för Nudie var 2001, när Maria valde att sluta sitt jobb som designchef på jeanstillverkaren Lee.

- Det var verkligen roligt att jobba i ett så framgångsrikt storföretag, men mycket av min tid gick åt till administration, planering och möten. Jag tröttnade på att tvingas lägga tid på arbetsuppgifter som inte engagerade mig och bestämde mig för att sluta, säger Maria.

I sitt egna företag fick hon betydligt större utlopp för den egna kreativiteten och större rörelsefrihet att själv disponera sin tid. Skillnader som betyder mycket, enligt Maria.

Vid första anblicken av ett par Nudiejeans ser de anspråkslösa ut, men det är med stor omsorg om varje detalj, som har lagts dit eller tagit bort. Allt för att det ska passa dess bärare perfekt. Detta tros vara den andra bidragande orsaken till dess populäritet.

- Jeansen ska vara sköna, det ska kännas som ens favoritjeans från början, säger Maria. Ett par Nudiejeans kostar lite mer än genomsnittsjeansen. De billigaste modellerna ligger runt tusenlappen, och några modeller kostar runt femtonhundra. Trots sitt något högre prisläge så har Nudie lyckats ovanligt bra, och det bevisar bara att pris oftast inte är den viktigaste konkurrensfördelen för ett nystartat företag.

- Att de kostar lite mer beror på att jeansen tillverkas i Italien, både för att det är bra kvalitet, säger Maria. Stora företag, utan att nämna några namn, kan flytta runt sin miljonproduktion till länder som pressar sina priser så att tillverkningspriset för ett par jeans blir väldigt låg, men tar mångdubbelt i affären. Man bryr sig inte om var och hur man tillverkar sina kläder, så länge man gör stora vinster. Denna cynism präglar hela klädbranschen, berättar Maria.

Att ge sömmerskorna som tillverkar Nudiejeans skäliga löner är viktigt för Maria. Hon ser det som ett etiskt ställningstagande som hon definitivt inte tänker kompromissa med.

Succén var nästan omedelbar när Nudie lanserades för första gången. Livsstilskonceptet och den höga kvalitén kan vara några av orsakerna till att det gick så bra från första stunden. Nudie spinner också mycket på det typiskt svenska i sin approach. Utomlands är det många som uppskattar ett traditionellt svenskt formspråk och budskap, menar Maria. Plötsligt hade Nudie Jeans förvandlats till ett tillväxtbolag och Maria fick anställa i en rasande fart för att hänga med i utvecklingen.

- Men vi arbetar inte särskilt komplicerat. Min sambo sköter ekonomin och en gammal kollega från jeansbranschen sköter det mesta av försäljningen. Men den största tillväxten finns inte på den svenska hemmamarknaden. De allra flesta par Nudiejeans säljs faktiskt utomlands.

När företaget precis hade startat så var Maria väldigt sparsam. Hon och hennes medarbetare delade ett rätt slitet kontorsrum i centrala Göteborg och hon var mån om att minimera alla kostnader. Tack vare det så har Nudie lyckats växa och bli stort och lönsamt utan några lånade pengar överhuvudtaget, något Maria är väldigt stolt över.

Hon brinner för denim, materialet som jeans tillverkas av. Efter att ha jobbat med jeans i många år tycker hon att de förmedlar en viss känsla. Maria har rankats som en av landets duktigaste marknadsföring men själv ger hon inte särskilt mycket för avancerade marknadsundersökningar eller detaljerade målgruppsanalyser. Att röra sig bland målgruppen och lyssna av direkt vad de vill ha är betydligt bättre och mer effektivt, åtminstone för mindre företag, tycker Maria.


Marias 5 bästa tips till dig som vill starta eget:

  • Följ inte alltid alla "måsten" som finns vad gäller företagande. Om du ska göra en marknadsundersökning t ex så är det inget absolut måste att göra den enligt en viss modell, det kan funka lika bra att gå ut och prata med målgruppen, helt beroende på vilken sorts produkt eller tjänst du erbjuder.

  • Lägg mycket förarbete på vad ditt varumärke ska stå för och utstråla. När det gäller jeans så köper folk mycket på känsla och det är en tydlig livsstilsprodukt. Skapa en image som känns ren och äkta kring produkten/tjänsten.

  • Betrakta inte pris som den viktigaste konkurrensfaktorn. Ett lågt pris är sällan någon särskilt bra konkurrensfördel, och om man bygger upp ett värde i produkten eller tjänsten för den enskilde konsumenten så är det en betydligt bättre och mer hållbar konkurrensfördel.

  • Var en riktig snåljåp i början. Genom att undvika onödiga investeringar och bara precis köpa in så mycket utrustning så att affärerna går runt så är det möjligt att bygga upp ett företag som kan växa helt utan externt kapital.

  • Lägg mycket energi och arbete på designen och detaljerna om du tillverkar en produkt. Ett gediget hantverk lönar sig nästan alltid och kunderna märker direkt om det är en kvalitetsprodukt de köper.


www.nudiejeans.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord