Måste man hålla på med marknadsföring?

Textstorlek

Skriv ut

Måste man hålla på med marknadsföring?

Marknadsföring

Vare sig du vill det eller inte så ingår det i att driva eget företag också att marknadsföra sig. Om du känner motstånd mot det och önskade att det inte var så, är du inte ensam. Men du behöver inte känna så enligt Evakarin Wallin på Awakecoaching, som är coach just med den inriktningen att hjälpa företagare bli bättre på att skaffa kunder.

Det finns så många olika sätt att marknadsföra sig på och hon menar att alla kan hitta alla kan hitta sätt att marknadsföra sig på som känns bra och som till och med kan vara roliga.

- När jag blev egen företagare kände jag inte till så många olika sätt. Jag visste att man kunde annonsera, dela ut lappar i brevlådor och sätta upp dem på anslagstavlor. Och jag trodde att det skulle räcka med att göra det en eller två gånger. Det var för tretton år sedan. Det jag har lärt mig under åren är att det inte räcker med att marknadsföra sig vid ett eller ett fåtal tillfällen, det måste göras kontinuerligt. Därför är det viktigt att du hittar sätt som du gillar att använda, annars blir det inte gjort. Det räcker med några få sätt, men det krävs att du gör det om och om igen, säger Evakarin med övertygelse.

Om du tycker att ”man ska” ringa kalla samtal men tycker att det är obehagligt då är det inte en strategi som passar dig. Du kanske kan tvinga dig att göra det under ett par dagar, sen kommer du att tycka att det är mycket bättre att sortera papper i en pärm eller kolla mejlen istället för att ringa.

Det räcker inte med att veta vad man ska göra, det behöver göras och det behöver göras systematiskt för att du ska få vinst tillbaka i form av kunder. Utan ett system kan du fastna i följande tre fällor.

- Du har svårt att bestämma dig för var du ska börja. Du känner dig överväldigad för det finns så mycket att tänka på och så många olika möjligheter och du vill vara säker på att du gör rätt och då blir resultatet att du fastnar och inte gör någonting alls istället.

-Du vet inte i vilken ordning du ska göra vad. Måste du få din webbsida klar innan du går ut och nätverkar? Eller kommer du att få kunder om du spenderar två timmar om dagen på facebook? Du styrs av det du har lust att göra för tillfället, men det finns inte ett klart syfte med dina strategier och ingen långsiktighet.

-Du har svårt att hålla dig motiverad. Även fast du vet vad du ska göra så gör du det inte. Du förhalar och skjuter upp dina uppgifter. När du inte får resultat tillräckligt snabbt är det lätt att tappa sugen och det är lätt att skylla på ekonomin, vädret eller något annat.

Om du känner igen dig i någon utav ovanstående så är du långt ifrån ensam. De flesta som misslyckas gör det inte för att de inte vet tillräckligt mycket, utan för att de inte använder den kunskap de redan har.

- Hitta minst tre olika sätt att marknadsföra dig på som du gör regelbundet. Gör dem först, innan du tar hand om de kunder du har. Har du få kunder kan du spendera mer tid på marknadsföring och om du har många kunder kan du minska på den tiden. Det viktiga är att alltid ha någon typ av marknadsföring på gång tipsar Evakarin Wallin.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord