Den offentliga marknaden är totalt sett landets största inköpare av produkter och tjänster. Men att sälja till offentlig sektor skiljer sig en hel del från att sälja till den privata marknaden och den som kan rutinerna och regelverket bakom offentlig upph
Varje år upphandlas tjänster och produkter till ett värde av drygt 500 miljarder kronor i Sverige. Kommuner är en stor kund, men även statliga verk och landstingsverksamheten är stora uppköpare. Inom EU är marknaden ännu större, där uppgår den till hisnande 500 miljarder kronor årligen. All upphandling regleras av LOU, Lagen om offentlig upphandling, som funnits sedan 1994.
Alla leverantörer ska behandlas lika
En viktig stöttepelare i lagen är att alla anbud och presumtiva leverantörer ska behandlas likvärdigt, det är en av anledningarna till att de formella reglerna kring anbuden är relativt strikta. Det som avgör vilka upphandlingar man som företagare kan delta i är de krav som beställaren anger i sin annons. Man skiljer mellan obligatoriska krav, "skallkrav" och "börkrav", som inte är obligatoriska. Ett krav som många upphandlare ställer är att anbudsgivarna inte har några allvarliga betalningsanmärkningar eller andra ekonomiska problem. Beställaren anger också ett antal utvärderingskriterier, exempelvis pris, leveranstid, kvalitet eller företagens miljöpåverkan. Det är utifrån dessa kriterier de väljer vem som ska få bli leverantör. Det finns ett antal olika typer av upphandling. De vanligaste är Förhandlad upphandling, där u pphandlaren inbjuder ett antal leverantörer att lämna anbud och förhandlar med en eller flera anbudsgivare och öppen upphandling där alla intresserade leverantörer har rätt att lämna anbud i enlighet med anbudsförfrågan. En upphandling brukar delas ini olika tröskelvärden, beroende på vilket värde de upphandlade tjänsterna eller produkterna motsvarar. Enkelt sagt kan man alltså säga att ju högre tröskelvärde en upphandling har, desto större affärer handlar det om
Gå ihop med andra småföretag
För en småföretagare brukar det inte vara svårt att klara de formella kraven, det är snarast en fråga om att avsätta den lilla mertid som krävs i offertarbetet. Systemet för offentlig upphandling kan kännas formellt och krångligt för nybörjaren, och det första anbudet man lämnar in tar med största sannolikhet en bra stund att få ihop. Ett tips till mindre företag är att gå ihop med andra småföretagare och tillsammans lämna in anbud. Era olika tjänster och produkter kan komplettera varandra och ni kan lämna anbud även på större upphandlingar. Ett smart sätt att konkurera med de större företagen. Den som lyckas vinna en offentlig upphandling kan se fram emot att ha en stadig kund för en längre tid framöver, ofta ett par år. Det är mycket värt för de flesta företag. Men eftersom stat och kommun har fått tuffa besparingskrav på sig de senaste åren så är konkurrensen hård. För att kunna delta i en offentlig upphandling så gäller det först och främst att hitta annonser om vilka tjänster och produkter som efterfrågas. De finns samlade i ett antal specialtidningar och sajter som enbart fokuserar på offentlig upphandling.
Tips på vägen till småföretagare som vill delta i offentlig upphandling:
- När du väl deltagit i en upphandling så har du gjort mycket av grundjobbet för framtida anbud. Den största delen av de anbud du lämnar in består av formalia som upprepas gång på gång. Har du väl tagit fram de formella delarna en gång är mer än hälften av jobbet med att skriva anbud avklarat.
- Flera företagarorganisationer runtom i landet håller regelbundet kurser i offentlig upphandling. För dig som vill ha hjälp med att lära dig grunderna kan det vara ett bra alternativ. Se efter vad som finns på din ort, bland annat Handelskammaren brukar arrangera kurser.
- Eftersom många småföretagare tycker att systemet för offentlig upphandling känns krångligt så är konkurrensen inte alltid så tuff som man kan tro. Om du verkligen anstränger dig och ser till att anbudet är korrekt så brukar arbetsinsatsen löna sig förr eller senare.
Länktips:
http://ted.europa.eu/
TED är namnet på en europeisk samlingsplats för offentliga upphandlingar. En bra startplats för dig som är intresserad av den internationella marknaden.
www.offentligupphandling.se
Här har Handelskammaren samlat bra och lättbegriplig information om offentlig upphandling för småföretagare.
www.ajour.se
Tidningen Anbudsjournalen kommer ut varannan vecka och samlar många aktuella upphandlingar. Här kan du bland annat få en gratis prova-på prenumeration.
www.avropa.nu
Den statliga inköpssamordningens egen sida. Här läggs all information om ramavtalsupphandlingar ut, gällande ramavtal och vad som är på G. Man kan också beställa ett nyhetsbrev.
www.nou.se
Nämnden för offentlig upphandling Nämnden för offentlig upphandling är tillsynsmyndighet för den offentliga upphandlingen, enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). NOU ska verka för en effektiv upphandling och sprida information genom bl a nyhetsbrev, skrifter och konferenser.
På kommunernas webbplatser brukar man lägga ut information om aktuella upphandlingar, vilket kan vara en bra ingång för småföretag.