Funderar du på att starta webbutik? Eller har du redan en som inte riktigt säljer som du hade velat? Då är det viktigt att ta ett steg tillbaka och sätta på sig kundens glasögon – för om du inte förstår varför och hur dina kunder handlar online blir det svårt att ge dem en köpupplevelse som gör att de kommer tillbaka till din butik. DIBS har frågat 2000 svenskar om deras shoppingvanor på nätet i rapporten Svensk E-handel 2016. Det finns mycket att lära av svaren.
Att handla på nätet ska vara enkelt och spara tidDen största drivkraften för att handla på nätet var tidigare att spara pengar eftersom det gick att hitta lägre priser online än i fysiska butiker, men i takt med att webbutikerna utvecklats och blivit bättre är det inte längre lika viktigt för konsumenterna att jaga billiga varor. 74 procent av svenskarna anger nu enkelt och sparar tid som skäl för att shoppa på nätet.
Ett uttryck för hur vi försöker frigöra mer tid och minska krångel är att allt fler testar att prenumerera på exempelvis matkassar – var femte konsument har prenumererat eller prenumererar just nu på mat. Vi kan nog vänta oss en stark utveckling inom prenumerationstjänster de närmsta åren – inte bara inom livsmedel. För dig som har en produkt som köps regelbundet är det definitivt värt att fundera på om den kan erbjudas som prenumeration. På så sätt ökar du värdet av varje ny kund du får in.
Vad du kan göra: Sätt dig in i dina kunders köpresa. Hur lång tid tar det att genomföra ett köp? Kan du hjälpa till genom att göra det ännu smidigare (och snabbare) för dina kunder att handla? Fundera över hur enkelt det är att hitta bland dina produkter, hur mycket uppgifter kunden behöver lämna ifrån sig och hur betalprocessen ser ut.
E-butiker har aldrig stängt
Den näst viktigaste anledningen till att vi handlar på nätet är att det alltid är öppet. Att kunna handla direkt när vi kommer på att vi behöver någonting gör att vi kan shoppa från sängen, bussen och jobbet. Tillgänglighet är därför A och O för dig som vill lyckas på nätet. Men att kunna handla i din butik när som helst är en sak – för att leva upp till kundernas förväntan gäller det också att kunna svara på frågor snabbt. Om du dessutom lyckas göra det så snabbt att kunden inte hinner hitta ett annat alternativ har du kommit en bra bit på vägen.
Vad du kan göra: Du kanske inte kan konkurrera med pris mot de största webbutikerna, men du kan skapa ett eget hemligt vapen – att vara bäst på service. Var tillgänglig för dina kunder – en chatt på siten kan vara ett sätt. Du kan också hjälpa dina besökare redan innan de kontaktar dig genom innehåll som stöttar dina produkter. Storleksguider, tips på hur produkterna kan användas och inspirerande bilder– tänk kreativt helt enkelt!
Varför handlar du på nätet?
Sparar tid och enkelt 74 %
Alltid öppet 63 %
Enkelt att jämföra 63 %
Lägre priser 58 %
Större utbud 53 %
Unika produkter 45 %
Hälften shoppar via mobilen
Kurvan har pekat brant uppåt de senaste åren och nu har 51 procent av svenskarna e-handlat via mobilen. Vi ser dessutom en explosionsartad ökning bland de äldre konsumenterna, de senaste fem åren har andelen som handlar mobilt ökat med 450 procent i åldersgruppen 55-74 år.
Den främsta anledningen till att handla via mobiltelefonen är att det var den som var närmast vid köptillfället, även det ett uttryck för att det måste vara enkelt att e-handla. Inte så konstigt när den allt som oftast ligger klistrad i handen och för många är den det sista de tittar på innan de somnar och det första de sträcker sig efter när de vaknar. Någonting som är viktigt att tänka på är att det måste vara lika enkelt och smidigt att handla via mobilen som det är via datorn – fyra av tio har nämligen avbrutit köp för att sajten de ville handla på inte var mobilanpassad.
Vad du kan göra: Mobilanpassa din webbutik! Om du inte har någon ännu gäller det att tänka in den mobila upplevelsen från början. Förmodligen kommer du se att en stor del av trafiken på din sida kommer från mobila enheter och då gäller det att kunna erbjuda en lika bra upplevelse som för besökare via dator. Det gäller förstås betalningen också – till exempel visar Svensk E-handel 2016 att kortbetalning är mest populärt hos konsumenter som shoppar via mobilen.
Dessa insikter är baserade på data från rapporten Svensk E-handel 2016 där du kan läsa mer om hur, vad och varför konsumenter handlar på nätet i Sverige och i norden.