Textstorlek

Skriv ut

Kristinas eget behov födde prisbelönat barnmatskoncept

Profiler

EkoGo grundades 2002 och tillverkar barnmat som är särskilt anpassad för barn med allergier och överkänsligheter. Kristina Kallur grundade företaget medan hon pluggade på Högskolan i Dalarna. Förra året belönades EkoGo med det nyinstiftade priset Student

Student Entrepreneurship awards är ett internationellt pris som delades ut i Sverige för första gången förra året. Det går till en student som, precis som Kristina, lyckats kombinera högskolestudier med företagande.

Kristina har även kombinerat det hela med familjeliv i form av man och tre barn, så det känns onekligen som en bragd att hon haft tid med alltihopa. Den grundläggande affärsidén med EkoGo är att tillhandahålla barnmat som är speciellt utformad för mjölköverkänsliga barn och idén föddes, som så många andra bra affärsidéer, av ett personligt behov hos Kristina. Hennes son Lukas föddes med mjölköverkänslighet och hon tyckte det var svårt att hitta bra alternativ till honom i butikens barnmatshyllor. Hon finkammade varenda butik hemma i Falun men hittade inte en enda producent av barnmat som var fri från mjölk. Det var då hon bestämde sig för att ta saken i egna händer.

- Även om hemlagad mat är suveränt för små barn så var det inte alltid möjligt att lägga tid på att laga mat. Jag var i akut behov av ett snabbare alternativ och började utforska möjligheterna att ta fram och sälja egna barnmatsprodukter, säger Kristina.
Drygt två år efter det att Kristina startade EkoGo så finns produkterna i många ICA- och Hemköpsbutiker runtom i landet.

Till en början tänkte Kristina att det varken kunde vara särskilt svårt eller komplicerat att lansera en helt ny livsmedelsprodukt. När hon fick rådgivning på Nyföretagarcentrum fick hon veta att det kunde ta upp till tre år från tanke till färdig produkt.
- Jag tyckte att det lät som en hel evighet och trodde aldrig att det skulle ta så lång tid. Men det var mer förberedelser än jag trodde och det tog faktiskt nästan exakt tre år innan EkoGo kunde lansera sina första produkter, säger Kristina.

En lång period av mer eller mindre formella marknadsundersökningar tog sin början för Kristinas del. Hon kollade upp om det fanns något europeiskt företag som tillverkade mjölkfri barnmat och hittade ingen motsvarighet till det hon själv ville starta. Därefter började det hårda arbetet med att hitta en tillverkare som uppfyllde alla krav som ställs på en allergianpassad produkt, samtidigt som priset är det rätta.

- Efter mycket letande och jämförande så hittade jag till slut en tillverkare i Spanien som passade. Då började arbetet med att sätta samman ett recept som passade till EkoGo:s första produkt, gröt i två smaker. Jag provsmakade en hel del olika sorters gröter innan jag var nöjd, minns Kristina.

Marknadsföringen av EkoGo:s första produkt har främst skett via Dietister och Barnavårdscentraler runtom i landet, platser som föräldrar med mjölköverkänsliga barn nästan garanterat besöker förr eller senare. Kristina har valt bort dyrare marknadsföringskanaler som annonsering och i början var hon väldigt försiktig med att dra på sig onödiga kostnader genom att göra tunga investeringar. Under den första förberedande fasen var Kristina mammaledig, men efter en tid började hon plugga på Högskolan, helt av en slump.

- Jag såg att högskolan här i Falun höll kurser i bland annat affärsplaner och bestämde mig för att hoppa på en sådan. Det visade sig att det fanns många intressanta kurser på högskolan, så jag hoppade på en kurs i just Affärsplanering. De följdes av kurser i Industriell ekonomi, Retorik och Medicinsk antropologi. Studierna gick jättebra att kombinera med företagsuppstarten, berättar Kristina.

Framtidsplanen för Kristinas del involverar att satsa helhjärtat på EkoGo, och just nu jobbar hon med att ta fram fler produkter inom sin alldeles egna nisch. Drivkraften under den långa och ibland mödosamma resan fram till färdig produkt ute i butik har varit att kunna erbjuda andra föräldrar en produkt som hon själv så länge saknat och Kristina ser företagandet som en stor utmaning, inte minst för självförtroendet.


Kristina Kallurs 5 bästa tips till dig som vill starta eget:

  • Utnyttja all gratis hjälp och stöd som finns för dig som står i startgroparna. Låt gärna både en och två utomstående personer granska din affärsidé innan du sätter den i verket. Det brukar verkligen löna sig att få en saklig bild av styrkorna och svagheterna med sin affärsidé.

  • Förbered dig i lugn och ro innan du tar steget fullt ut och blir företagare ”På allvar”. Ett grundligt förberedande arbete, med marknadsundersökningar etc, är en investering som kan avgöra skillnaden mellan en lyckad och mindre lyckosam verksamhet.

  • Ha is i magen om du arbetar med att ta fram och lansera en helt ny produkt. Det tar tid, ofta flera år, och då gäller det att inte tappa modet. Intäkterna börjar oftast komma in först när produkten är lanserad och klar, och det kan vara en lång resa dit.

  • Våga kontakta vem som helst för att be om tips och råd inför din företagsstart. Oavsett om det är en politiker, kändis eller hög VD man ringer upp så blir personen allt som oftast väldigt glad över att få dela med sig av sina erfarenheter till en blivande entreprenör.

  • Du som vill kombinera studier med företagande har all anledning att ta vara på de resurser och mycket värdefulla kontakter som finns samlade på de allra flesta högskolor. Varför inte anlita någon av dina studiekamrater för att hjälpa till med bokföring, bygge av hemsida eller liknande. Studenter är ofta väldigt duktiga och kostar bara en bråkdel av vad de etablerade företagen gör, vilket är en fördel när man är nystartad.


www.ekogo.com

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord