Den som funderar på att starta en webbutik står inför sitt kanske viktigaste val när de ska välja butikssystem. Vi har låtit tre experter från olika företag dela med sig av sina bästa tips till dig som ska välja e-handelssystem.
Expert: John Hugosson, Mamut.se
John rekommenderar småföretagare att hålla investeringarna nere och tänka realistiskt.
- Systemet du bestämmer dig för måste vara enkelt att jobba i, tänk på att du inte ska lägga all din dyrbara tid på att jobba med e-handelsbutiken. Betrakta systemet som ett verktyg i din försäljning, säger John.
Man bör också ta reda på hur de olika systemen kommunicerar med andra program, exempelvis bokförings- och faktureringsprogram, kundregister, lager och logistikprogram. Även om du kanske inte har behov av alla dessa program idag så kan behovet uppkomma relativt snabbt om omsättningen börjar öka och butiken måste expandera.
- Tänk på hur flödet ska när kunden har gjort sina inköp och ska få sin produkt levererad. Det bästa är om butiken är integrerad med order/logistikhanteringen, du sparar massor av tid när du slipper dubbelregistreringar, säger John.
John anser att man som småföretagare också bör se till att leverantören har telefonsupport, samt möjlighet att erbjuda ett system för hur man ska hantera kunduppföljning, alltså information om vem som köpt vad och när.
- Det finns program som har inbyggda funktioner för kunduppföljning som underlättar och gör ditt arbete betydligt mer effektivt än om du själv måste hålla reda på det, säger John Hugosson.
Expert: Tim Svensson, Ebutik.se
- Många står inför valet att hyra eller köpa en e-butik. Om du väljer att hyra kan du ofta komma igång utan startavgift. Leverantören erbjuder oftast också kontinuerliga uppdateringar och förbättringar av systemet. Om du köper ett system är risken stor att du måste betala för att få tillgång till den här typen av uppdateringar, säger Tim.
En grunddesign ingår när man köper eller hyr en webbutik. Den designen kan oftast butiksinnehavaren förändra själv utan några direkta programmeringskunskaper. Om man däremot vill ha en annorlunda eller egendesignad butik med specialfunktioner rekommenderar Tim Svensson att man anlitar experthjälp. Han tipsar om att testa olika system innan man bestämmer sig, då är det lättare att avgöra vilket system som passar ens egna krav.
- Ett system som är mer öppet kanske kräver mer av dig som arbetar med det medan ett system där du bara kan välja olika mallar begränsar dig. I båda fallen kanske det tillkommer kostnader som gör det hela dyrare än vad du kalkylerat med från början, säger Tim.
Han tycker att det ska vara enkelt att uppgradera sin butik till en utökad version när det så småningom är dags att expandera. Kolla också så att det inte finns några dolda avgifter som tillkommer om du vill expandera. Glöm inte att undersöka vilka betalningssätt som det system du väljer stödjer.
- Bra support är verkligen jätteviktigt för en webbutik. Ring eller maila supporten och kontrollera hur snabbt du får svar på dina frågor. Kolla vilka telefontider har och om supporten ingår i priset för e-butiken eller ej, säger Tim.
Han rekommenderar att man tittar på referenser för det företag man funderar på att välja samt att man hör vad befintliga kunder tycker och kollar hur länge företaget funnits på marknaden.
Expert: Jörgen Bertilsson, Incordia.se
- Välj en snabbladdad lösning som är enkel att administrera. Det är mycket viktigt för kundernas del att butiken har korta laddningstider, säger Jörgen.
Incordia rekommenderar sina kunder att koppla webbutiken mot flera betalsätt; kort, direktbetalningar via bank, faktura samt mikrobetalningar.
- Välj en leverantör som kan hjälpa dig som kund med sin kunskap, särskilt i uppstartsfasen kan du kräva mycket support. Det är också viktigt, särskilt för mindre företag, att leverantören står för drift av systemet. Om man väljer att själva drifta sitt system kan det annars bli en alltför kostsam affär för små, nystartade webbutiker, säger Jörgen Bertilsson.
Länkar:
http://www.mamut.se/
http://www.e-butik.se/
http://www.incordia.se/