Det hela började med en karriär som proffsskidåkare och idag, fyra år senare, är Henrik Köhler delägare i klädföretaget Four Elements Clothing, ett märke som står för kvalité bland många av landets skid- och snowboardåkare.
När Henrik Köhler var tjugo så startade han, tillsammans med de två barndomsvännerna Jonas Blom och Henrik Sundberg företaget Four Elements Clothing. Grundtanken var att kombinera design med funktion och att skapa praktiska kläder av riktigt god kvalité. Just då saknades det ett svenskt skidklädesmärke på marknaden och Henrik och hans vänner insåg möjligheten att skapa ett helsvenskt varumärke som skulle förmedla en genuin känsla av kvalité.
Redan från början så hade de stor hjälp av det nätverk som killarna byggt upp under sina år i den svenska skideliten och eftersom de lyckats skaffa sig så mycket kunskap om hur skid- och snowboardåkares livsstil så hade de ett stort försprång när Four Elements Clothings första kollektion lanserades. Klädbranschen är en väldigt lättföränderlig bransch och Henrik lade därför mycket tid i början på att bygga upp ett starkt varumärke.
- Vi har knappt använt oss av några traditionella marknadsföringsmetoder alls, utan har våra "team" som viktigaste marknadsföringskanal. Det är ett gäng proffssåkare inom snowboard och skidor som använder våra kläder. Vi har dessutom försökt att få så mycket redaktionell text som möjligt skriven om oss. Artiklar i "rätt" sorts tidningar och mun-till-mun-metoden har betytt oerhört mycket i etableringen av Four Elements Clothing, säger Henrik.
Det har gått bra för Four Elements Clothing sen de startade för fyra år sedan. De riktar sig mot en publik som de känner väl och skid- och snowboardåkarna har tagit till sig deras märke.
- En anledning till vår framgång är att vi , enligt många av våra kunder, känns äkta. Vi har ett stort och genuint intresse för skid- och snowboardmode, säger Henrik.
- Vi har begått ett par ordentliga tabbar, men de var också lärorika för oss. Bland annat så bestämde vi oss för att lansera en lågpriskollektion för ett par år sedan, men den sålde betydligt sämre än våra ordinarie kollektioner. En annan gång lanserade vi en jacka som varit så dyr för oss att tillverka att det var en ren förlustaffär när den såldes, men den lyfte varumärket ändå i slutändan så på lång sikt var det en relativt bra affär ändå, säger Henrik.
Henrik vill jobba inom klädindustrin resten av sitt liv, på något sätt.
Nästa steg för Four Elements Clothing är att lanseras i Asien samt att lansera en kollektion med skatekläder.
- Det finns alltid saker man kan göra för att bli bättre. Vi vill aldrig fastna i något slentrianmässigt företagande, det finns ständigt nya utmaningar, både för oss personligen och för Four Elements Clothing, säger Henrik.
Henriks 5 bästa tips till dig som vill starta eget:
- Skriv avtal innan ni startar verksamheten om ni är flera i företaget. Det är lätt att tro att man inte behöver något kompanjonsavtal när man är bästa vänner, men det behövs väldigt lite för att man ska bli oeniga om något och då är ett avtal en bra ”försäkring”.
- Sätt tydliga gränser mellan jobb och fritid. Även om du brinner för ditt arbete och älskar det du gör så är det jätteviktigt att kunna koppla av helt och stänga av företagandet då och då.
- Var försiktig med investeringar i början. Vi investerade 50.000 kr var i företaget och har i princip varit självförsörjande från start. Var kostnadsmedveten och lägg inte ut pengar i onödan.
- Min viktigaste lärdom efter mina år som företagare är att vara strukturerad. För att kunna driva ett helt företag så är det oftast ett måste att ha någon form av struktur för att hinna med allt man vill göra.
- Det är viktigt att alltid ha ett mål, en drivkraft att bli bättre. Den dagen vi är helt nöjda med Four Elements Clothing så är det dags att göra något annat. Det är en viktig drivkraft att vilja växa, förändras och ständigt bli bättre på det man gör, och det gäller de allra flesta företagare.
www.fourelements.se