Genom att kombinera varumärke och smak tillförs en ny kommunikationskanal som profilerar företag på marknaden. Oavsett bransch kan du använda dig av att människor tycker om att äta – särskilt när det bjuds.
Vanja Franzén och Sara Westerlin driver kommunikationsbyrån Foodism som är först i världen med att skapa unika smakprofiler för varumärken. Liksom en klassisk reklambyrå tolkar ett varumärkes identitet och kärnvärden i en grafisk profil, kopplar Foodism värdena till smak, färg, form, doft och textur. Resultatet blir en unik smakupplevelse som på ett positivt sätt associeras med varumärket och därmed stärker dess identitet.Här är deras bästa tips för dig som vill smaksätta ditt varumärke:
1. Vad står ditt varumärke för?
Vad vill du förmedla? Vad är varumärkets story? Vad vill du att andra ska tänka om ditt varumärke? Välj ut tre till fyra ledord som du vill förmedla till dina kunder.
2. Associera till smaker
Utifrån de ord du valt, vilka smakassociationer får du? Exempelvis: Styrka och mod kan associeras till chili. Miljömedvetenhet kan lyftas fram genom en ekologisk och närodlad råvara.
3. Hitta rätt form
Vilken form passar med ditt varumärke? Exempelvis. En rund symbol kopplat till ett varumärkes logo skulle kunna sammanfattas i en pralin eller en rund tartelett.
4. Sammanställ
Summera dina smaker och matcha med formen du kom fram till.
5. Provlaga
Gå in i köket och tillaga dina 2 bästa idéer.
6. Smaka!
Låt gärna någon annan smaka medan du berättar om ditt budskap.
7. Resultat
Vad upplevde personen som smakade? Tyckte han/hon att det stämde överens med ditt varumärke? Nu kan du lätt förmedla vad ditt företag står för, utan att lämna fram en tråkig broschyr eller karamell med din ogo på. Mat skapar enkelt engagemang och samtal, samtidigt som det är något alla kan relatera till.
Läs mer:
www.foodism.se