Att ladda ner appar till sn mobil har blivit allt vanligare och det finns en mängd olika att välja och vraka mellan. Har du en idé till en ny app eller finns det redan en app som du vet att du kan göra lite bättre och lite snyggare? Paul Cronholm, vd för Crunchfish har lanserat en lång rad framgångsrika appar och ger här sina bästa tips på hur du kan lyckas med din app från idé till marknad.
- För att lyckas med sin app så måste man kunna marknadsföra sig ordentligt. Även om man tycker att man har världens bästa idé så är appmarknaden som ett stort hav och det kommer till att vara svårt för användarna att hitta just din app. För det första måste du veta vem du vänder dig till, vad du har för målgrupp. För det andra så är det viktigt med en snygg och enkel design och för det tredje så är det viktigt att marknadsföra sig. Det är mycket svårt att lyckas utan effektiv marknadsföring. Ett vanligt misstag är dessutom att man öser in en massa funktionalitet och struntar i att göra en undersökning för att få reda på målgruppen. Ta dig hellre tid till att göra en undersökning. Appen får heller inte vara för dyr för vad den egentligen är värd för då kommer ingen till att vilja köpa den, säger han.Tio punkter för att lyckas med din app enligt Paul Cronholm:
1. Titta dig runt
Vad finns det för appar på marknaden, nationellt och internationellt? Studera de appar som är framgångsrika. Vad har de för grundidé, funktioner, design och hur har de marknadsförts? Vilka appar har inte lyckats så bra? Vad kännetecknar de idéerna, designen och sättet att nå ut till kunder? Lär dig av andras misstag.
2. Vad vill folk ha?
Av de appar som det har gått bra för, vad är det som folk har verkat vilja ha? Du behöver inte uppfinna hjulet själv, det kan vara en idé att koppla ihop ett par tre olika appidéer och av dem göra en egen. Bli inte ledsen om du upptäcker att ”din idé” redan finns på marknaden. Se om du kan göra den ännu bättre, enklare, fräckare, billigare eller snyggare.
3. Vem riktar du dig till?
Vem tror du kommer att behöva eller vilja använda din app? Är det slutkonsumenter eller företagskunder? Män eller kvinnor eller båda delar? I vilka åldrar är användarna och var bor de? Ju mer du vet om din kund desto lättare blir det att marknadsföra genom rätt kanaler.
4. Vilka är din apps tre främsta fördelar?
Din apps tre främsta fördelar ska märkas i alla led, när du säljer in din idé, presenterar den och självklart även när den används av kunden.
5. Tänk enkelt
Skala bort och tänk enkelhet. Pedagogisk och enkel prestanda är bäst för att vanligt folk ska kunna använda den. Testa gärna på nybörjare. Förstår de hur man ska göra och vad den går ut på?
6. Skapa ett team
Slå dig ihop med människor som kompletterar dig med annan kompetens än du själv har för bästa resultat. Kan du programmera men är inte så bra på att marknadsföra så erbjud en person som är bra på att sälja och nå ut med saker en andel i ditt appbolag. Du kan också köpa arbetskraft på nätet. Det finns webbsidor där man kan få specialister som är jätteduktiga på vissa områden till ett bra pris.
7. Testa appen innan du lanserar den
Se till att testa appen noga innan du släpper den, bättre försäkra sig om att allt är på plats än att få dålig kritik på grund av uppenbara fel.
8. Ta rätt betalt
För att få betalt för sin applikation finns det flera olika sätt. Lägger man ut den hos Apple så betalar du 30 procent av intäkterna till Apple. Det finns inga riktiga gränser för hur mycket man kan ta betalt för en applikation men ju billigare de är desto större chans är det att många köper dem.
9. Viktigt med marknadsföring
Oavsett hur bra din app är så kommer du inte att få någon större framgång om du inte marknadsför den. Tyvärr så säljer ingenting sig själv, även om man tycker att man har ”världens bästa app”. När du ska marknadsföra din app räcker det inte med en kanal utan det krävs en mängd olika kampanjer under en längre tid för att appen ska lyckas.
10. Titta tillbaka
Stanna upp en stund efter att du gjort och lanserat din app och fundera över vad du har lärt dig. Vad har gått bra och vad har gått mindre bra? Vad ska man tänka på till nästa gång?