De senaste åren har handeln över Internet vuxit kraftigt och framtiden är ljus för många e-handlare. Bara de senaste 9 månaderna har vi sett en ordentlig men även företagen gör nu sina inköp via nätet.
Stora möjligheter för mindre företag
Med hjälp av e-handel når kunderna dig lika lätt som de stora drakarna. Det är lika enkelt för kunden att komma till din e-butik under ditt egna domännamn, som för kunden att gå till www.ahlens.se, www.hm.com m fl. Du behöver inte ha lokaler längst med de dyraste affärsstråken, utan kan konkurrera med helt andra medel som de stora har svårare med.
Vi slog en signal till Tim Svensson på företaget Timena, och ställde några frågor om hur man lättast kommer igång med sin e-handel och vad man bör tänka på. Hans företag Timena har specialiserat sig just på att hjälpa småföretagare med e-handel.
Vad bör man tänka på när man starta e-handel?
- Du har en nackdel när du ska sälja över Internet, kunden vet inte mycket om dig. Kunden står inte framför dig och kan granska om du är pålitlig eller inte. Du måste vinna kundens förtroende så han/hon förstår att ditt företag är ett bra företag att göra affärer med. Ett enkelt sätt är att du ser till att din e-butik ser professionel ut samt att det är enkelt för dina kunder att hitta och handla. Var därför noga när Du väljer e-handelssystem.
Idag finns en mängd olika e-handelssystem som hjälper en att komma igång, kan du berätta fördelar och nackdelar med att hyra ett system, köpa ett system eller bygga ett eget system.
- Alla tre alternativ har sina fördelar, se vilket som passar dig och din verksamhet bäst.
1. Hyra färdigt system
När du hyr e-butik får du del av många års produktutveckling för en ofta låg månadsavgift. Du behöver inte tänka på teknik, installationer mm. Du hyr en färdig e-butik där du kan anpassa utseendet till din profil samt börja lägga in dina artiklar. Du får ofta del av uppdateringar mm som gör att du alltid har ett modernt system vartefter utvecklingen på nätet går framåt.
För vem: För dig som vill kunna fokusera på försäljning och affären till 100% och inte vill eller har möjlighet att programmera själv. Du behöver inte tänka på drift och underhåll då leverantören ansvarar för det i de flesta fall.
Att tänka på: Kontrollera så att uppdateringar och förbättringar ingår i månadsavgiften så du inte behöver betala extra för det när uppdateringar släpps. Tillkommer start eller andra avgifter?
2. Köpa system för engångsavgift
Om du vill installera ditt system på egna servrar och sköta drift och underhåll själv kan detta vara ett alternativ då du ofta kan placera systemet där du vill.
För vem: För dig som vill drifta och sköta ditt system själv.
Att tänka på: Vad kräver systemet för operativsystem och databas där det ska användas? Går det att uppdatera systemet längre fram och vad kostar det?
3. Bygga själv
Är du programmerare och har möjlighet att bygga databas och webbsidor själv kan detta vara ett alternativ för att få det precis som du vill ha det. Var vaksam bara så ditt system blir lättanvänt och logiskt för kund och var realistisk med den tid det kommer ta dig att bygga systemet.
För vem: För dig som har stora kunskaper inom programmering och har behov av många specifika funktioner som inte finns i standardsystemen som går att hyra eller köpa. Samt att du har tid att avsätta för att bygga eget system.
Att tänka på: Vem är din kund, se till att e-butiken blir lättanvänd för din målgrupp och inte kräver specialprogram eller annat för att kunna användas.
Kika även vilken support som ingår, hur länge företaget bakom systemet har funnits (inget roligt om leverantörern är en dagsslända och du inte kan få support och hjälp längre fram).
Att välja e-handelssystem är den första biten, men därefter kommer väl den svåra biten. Hur gör man för att kunderna skall hitta till sin e-butik?
Det finns mängder med hemsidor som samlat olika e-butiker mm. De två stora aktörerna på svenska marknaden idag är Kelkoo och Pricerunner. Dessa två har även mycket besökare vilket gör att du kan få mycket besökare till din e-butik om du ansluter den till någon av dessa shoppingsidor.
Kika även om det e-handelssystem du väljer kan anslutas till olika shoppingssidor utan att du behöver göra en massa manuellt arbete.
Vilka produkter passar att bra att sälja över Internet, och hur hittar man produkter till sin e-butik?
I princip kan du sälja alla typer av produkter över Internet, vi har kunder som lyckas bra med att sälja exempelvis kläder över nätet, något som dömts ut mer än en gång genom åren. Det handlar om att ge dina besökare all tänkbar information om produkterna. Visa detaljbilder, ha med all information som kunden kan tänkas behöva för att ta steget att köpa produkten i din e-butik. Se det som en utmaning att sälja även de produkter över Internet som andra ser som ”svåra”, det kan ge dig många andra fördelar. Ser exempel på hur företag börjat mixa att sälja ”tjänsteprodukter” på nätet, exvis upplevelser i form av äventyr etc med stor framgång.
Vissa säljer egentillverkade produkter, andra importera själv från tillverkare runt om i världen medans andra vänder sig till grossister inom Sverige och får sina produkter därifrån. Egentillverkning och egen import ger generellt bäst pris och marginaler.
Finns det några enkla knep för att öka försäljningen i sin e-butik?
Ha olika tidsbestämda erbjudanden på produkter så dina besökare ser att det är aktivitet i din butik och att de ska handla nu för att få del av erbjudandet. Arrangera olika typer av tävlingar för att få målgruppen aktiv. Ha med ett nyhetsbrev så dina kunder kan välja att ta emot produktinformation, nyheter, tips mm till sin e-post.
Många av våra medlemmar kommer nog vara intresserade av att prova e-handel, kan Timena erbjuda dom något specialerbjudande?
- Självklart, Timena och E-butik.se kan erbjuda alla Startaeget.se´s medlemmar två månader utan kostnad vid hyra av ”e-butik.se Standard” eller ”e-butik.se Utökad” (värde mellan 680 – 1380 kr). Jag lägger upp mer information om erbjudandet på adressen:
www.e-butik.se/startaeget
www.timena.se