När Kiki Wallmansson startade SVEA så jobbade hon som designchef på klädkedjan JC.
- Det blev för mycket möten och struktur för att jag skulle kunna få utlopp för min kreativitet, så därför startade jag SVEA på min fritid, för att ha ett roligt sid
Företaget, som egentligen har namnet ”Svea Brudar AB”, har gått en smått succéartad utveckling till mötes sedan Kiki startade det 1999. Redan från start hade hon en väl utarbetad strategi för varumärket SVEA, som idag tillhör de ledande inom snygga och avslappnade streetkläder, främst för tjejer.
- Jag saknade snygga och funktionella streetkläder för tjejer. För killar var urvalet hur stort som helst, men jag hade upptäckt ett tomrum på tjejsidan, berättar Kiki.
Förra året omsatte SVEA drygt 15 miljoner kronor och
2004 uppgick omsättningen till hela 25 miljoner.
- För oss är det väldigt viktigt att kunna växa utan att ta in externt kapital som t ex lån eller riskkapital av olika slag, säger Kiki, som fortfarande äger hela företaget själv.
I början när SVEA lanserades så var det ett rätt ”smalt” märke som kändes lite exklusivt och enbart bars av en viss typ av människor. Idag har kollektionen utökats från att innehålla T-shirts, mössor och collegetröjor till att även kunna erbjuda jeans och jackor. SVEA har förvandlats från en kaxig uppstickare till ett lite mer ”mainstream” märke, något Kiki inte ser som negativt.
- Vi försöker tillverka basplagg med en liten unik ”twist” och måste inte alltid vara ”först med det senaste”, säger Kiki.
Nyligen öppnade SVEA sin första egna butik i centrala Stockholm. Butiken är ett viktigt sätt att marknadsföra varumärket, men allra viktigast är exponering i media, t.ex. olika tjejtidningar. SVEA:s främsta målgrupp är unga i 15-20 års åldern, och det är en rätt svårflörtad målgrupp.
- Vi lägger inga pengar alls på traditionell annonsreklam utan satsar i stället på att få media att uppmärksamma vår kollektion på olika sätt. För oss är det ett mycket bättre sätt att nå ut med vårt varumärke, säger Kiki.
När hon hoppade av sitt välbetalda jobb som designchef på JC för att satsa helhjärtat på sitt eget varumärke så tog hon med sig fem medarbetare från sin tidigare arbetsplats. Som företagare är det, enligt Kiki, extremt viktigt att ha ett bra team bakom sig för att lyckas.
Hon ångrar inte sitt avhopp från JC.
- På SVEA så är det mycket lättare för mig att få utlopp för min kreativitet. Det är också lättare att styra vilken riktning varumärket ska gå, vilken image vi ska ha hos allmänheten, säger Kiki.
Kikis 5 bästa tips till dig som vill starta eget:
- Det absolut viktigaste för att bygga upp ett varumärke är att synas på rätt sätt och på rätt plats. Lägg lite tid på att fundera på var just ert varumärkes rätta plats är och lägg tid och energi på att marknadsföra er via de kanalerna.- Det kanske känns självklart, men det tåls ändå att påpekas ännu en gång; allt man gör med hjärtat blir också bra. Med andra ord så är det jätteviktigt att man verkligen satsar på något man brinner för när man startar eget. Det ökar chanserna att lyckas och slutresultatet blir nästan alltid bra.
- Vi har valt att, i motsats till många andra klädföretag, förlägga all vår produktion till Sverige. Det gör att vi har bättre koll på detaljerna i tillverkningen och snabbt kan ändra någon detalj om vi skulle vilja. Ett tips till er som vill starta tillverkande företag är att överväga att förlägga tillverkningen till Sverige, fördelarna är ofta fler än nackdelarna.
- Om det är möjligt så sträva gärna efter att låta företaget växa utan att ta lån eller bli beroende av riskkapitalister. Genom att växa ”av egen kraft”, med egna ekonomiska medel, så har man mer att säga till om vad gäller företagets framtida utveckling.
- Var strategisk från dag ett. Jag såg ett stort tomrum på marknaden för streetkläder för tjejer och tvekade inte att satsa helhjärtat på SVEA. Förarbete är viktigt, så lägg tid på at studera marknaden för att se var behoven finns och exakt hur ni ska gå tillväga för att uppfylla tomrummet.
www.sveasvea.se