Måndag den 1 december startar en kampanj för att öka intresset för etisk konsumtion och rättvis handel. Kampanjen drivs av Föreningen för Rättvisemärkt och stöds av Konsumentverket och Sida.
Utbudet av Rättvisemärkta produkter i Sverige är idag litet, jämfört med andra europeiska länder. Totalt säljs det Rättvisemärkta produkter för ca 300 miljoner euro (ca 2, 6 miljarder SEK) i världen. I Europa är det bara Irland och Luxemburg som har lägre försäljning av Rättvisemärkta varor än Sverige.
- Vi vill med vår kampanj få fler människor att få upp ögonen för Rättvisemärkt och vi hoppas i förlängningen att den svenska handeln ska bli bättre på att erbjuda Rättvismärkta produkter till sina kunder, säger Tomas Brytting, ordförande i Föreningen för Rättvisemärkt.
Många beredda att betala mer
Rättvisemärkt är ofta dyrare än konventionella produkter. En nyligen genomförd undersökning* visar dock att 75 % av konsumenterna i åldern 16-36 år är beredda att betala mer för en vara som är Rättvisemärkt.
- Vi märker ett stadigt ökande intresse för Rättvisemärkt bland konsumenter och vi hoppas nu att det också ska få genomslag i detaljhandeln. En ökad försäljning av Rättvisemärkt leder till en direkt förbättring av levnadsvillkoren för odlare och anställda i fattiga länder, fortsätter Brytting.
- Det statliga anslag om 1,6 miljoner kronor per år under perioden 2004-07 som nyligen beviljades av Riksdagen visar också att det politiska stödet för etisk märkning i allmänhet och Rättvisemärkt i synnerhet har ökat, avslutar Brytting.
Frivilliga ambassadörer
I kampanjen kommer Rättvisemärkts frivilliga ambassadörer att finnas i butiker och på gator och torg för att informera om Rättvisemärkt och bjuda på de produkter som finns (t ex kaffe, choklad och bananer).
På landets alla Konsumbutiker kommer Löfbergs Lila att bjuda på Rättvisemärkt adventskaffe som ett led i kampanjen.
www.rattvisemarkt.se