Femton välkända profiler från offentlig och privat sektor engagerar sig i Handelshögskolans i Stockholm (HHS) mentorprogram för kvinnliga studenter. Syftet är att inspirera och entusiasmera nästa generations kvinnliga ledare och förändra den traditionella
- Att vara mentor är en härlig blandning av att få del av vad en ung, aktiv kvinna tänker och tycker, samt att få dela med mig en del av den erfarenhet som mitt 30-åriga ledarskap innebär, säger Christina Jutterström, vd på Sveriges Television och mentor till HHS-studenten Katarina Kahlmann.
Mentorprogrammet för kvinnliga studenter vid HHS har ett uttalat jämställdhetsperspektiv och i programmet ingår en seminarieserie ledd av forskargruppen Fosfor (Feminist Organization Studies) och docent Anna Wahl vid HHS. Mentorprogrammet lockar fler sökande för varje år och denna gång sökte knappt 50 studenter till de 15 platser som erbjuds. Monica Johansson, jämställdhetssamordnare vid HHS, tror att det stora intresset hör samman med att studenterna är mer medvetna om vad jämställdhet innebär idag och att ryktet spridit sig att programmet är givande och uppskattat av både studenter och mentorer.
- Jag tror på mentorskap som ett informellt sätt att utbyta erfarenheter, säger Tonika Hirdman, vd på Banco AB. Jag ser det som en förmån att få bidra till att inspirera unga kvinnor att ta på sig chefskap och att visa att det går att kombinera karriär och familj. Det finns en stor potential hos dessa unga kvinnor som det är viktigt att ta tillvara på. För mig är det också betydelsefullt att få ta del av vad morgondagens ledare värdesätter.
Mentorprogrammet är ett exempel på hur Handelshögskolan aktivt vill medverka till att förändra den obalans som råder mellan män och kvinnor på näringslivets toppositioner. Seminarieserien som ingår i programmet tar upp ämnen som organisation och kön, förändring och makt, kvinnor och ledarskap, unga ledare och gamla normer.w
www.hhs.se