Textstorlek

Skriv ut

Jonas tog vara på naturens resurser och vände nackdelar till konkurrensfördelar

Profiler

Sedan drygt femton år tillbaka driver Jonas Tenhunen en hotell- och konferensanläggning i den lilla orten Noppikoski i Dalarna. I byn finns det bara sexton bofasta invånare och till närmsta stad, Orsa, är det fem mil. Här driver Jonas Tenhunen ett blomst

- Efter ett antal år som utbildare på ett flygfält så kände jag att livet gick lite på slentrian och längtade efter en ny utmaning. När jag fick veta att en bensinmack i lilla Noppikoski var till salu så bestämde jag mig för att slå till, trots att jag saknade erfarenhet och kapital att investera, säger Jonas.

Trots omgivningens inte helt positiva reaktioner så var Jonas fast besluten att köpa bensinmacken, trots det rätt lilla kundunderlaget på orten. Efter att ha drivit bensinmacken en tid så började han fundera på hur verksamheten kunde utvecklas. Eftersom Noppikoski ligger relativt avskilt så visste Jonas att det gällde att skapa något så unikt att folk skulle bli nyfikna och åka dit.

- Jag började fundera på vilka resurser vi har i området. Det är norra Europas björntätaste, här finns lugn och ro och goda möjligheter att uppleva riktiga vildmarksäventyr. Jag började utforma konferenser och aktiviteter för privatpersoner som spann vidare på de unika förutsättningar som finns i just det här området, säger Jonas.

Det som en gång varit en bensinmack hade nu förvandlats till en konferensanläggning med tillhörande krog. För att locka kunder och få uppmärksamhet kring krogen så införde Jonas för tre år sedan ett system som innebar att gästen fick betala den summa han eller hon tyckte att maten var värd, oavsett hur högt eller lågt det var. Det här annorlunda och banbrytande sättet att tänka fick många fördelar för Jonas.

- Det satte lilla Noppikoski på kartan genom att vi fick en hel del uppmärksamhet i media. Dessutom så fick gästerna fylla i en kort enkät innan de gick. Det kombinerat med det direkta resultatet i hur mycket de betalade, gav oss en fingervisning kring hur bra vår kvalitet och service var för tillfället. Ett kul marknadsföringstrick och helt ovetenskaplig marknadsundersökning i ett, säger Jonas.

Till de som väljer att åka till Noppikoski på semester eller konferens erbjuder Jonas ett brett utbud av aktiviteter, allt ifrån jakt till Paintball och skoterturer, som alla har det gemensamt att de erbjuder storslagna naturupplevelser och en känsla av lugn och ro, något som kan vara nog så lyxigt för en stressad storstadsmänniska eller för ett företag som behöver mötas och lära känna varandra bättre i en lugn och avslappnande miljö.

För Jonas har det alltid varit en utmaning att åstadkomma så mycket som möjligt med minsta möjliga ekonomiska resurser. Han råder alla nystartade företagare att inte fokusera för mycket på den direkta omsättningen eller kortsiktiga intäkter eller vinster.
- Praktisera gärna ”tvärtomtänkande” då och då och se det som en sport att inte tänka som alla andra. Det är ett sådant tankesätt som skapar de riktigt roliga och framgångsrika affärsidéerna, som vår anläggning till exempel, säger Jonas.

Det första han gjorde som nystartad företagare var att kartlägga resurserna i närområdet, inte bara företag utan även organisationer, myndigheter och föreningar av olika slag. Sedan började han fundera på hur han skulle kunna skapa utbyten med några av dem, affärer där tjänster eller produkter byts och där båda parterna vinner på affären.
- I början hade jag inte så mycket ekonomiska resurser så då valde jag att erbjuda min tid och kunskap i utbyte mot produkter och tjänster. Även om man inte har så mycket kapital så kan man alltid använda sin egen tid som valuta i ett tjänsteutbyte, säger Jonas.

Genom att driva anläggningen i Noppikoski så har många tankar kring framtidens upplevelseindustri kan se ut. Det är en mångbottnad bransch som innehåller allt ifrån mat till boende, utbildning, egenutveckling och möjlighet till avkoppling för kunderna, något han försöker erbjuda på sin anläggning i Noppikoski Det senaste steget i hans utveckling som entreprenör är en nystartad gymnasieutbildning inom ramen för Hotell- och- restaurangprogrammet. Den ska ta ett helhetsgrepp på upplevelseindustrin och utbilda eleverna i att inte bara kunna tillgodose gästernas behov som mat och logi utan även kunna ta fram koncept som gör att kunderna lockas till just deras anläggning.
- Jag känner mig lite som en banbrytare inom mötes- och upplevelseindustrin, som ständigt växer. Det känns viktigt att kunna föra mina kunskaper vidare genom att starta utbildningen, säger Jonas.


Jonas fem bästa tips till dig som vill starta eget:

  • Så fort du träffar på någon entreprenör som inspirerar och intresserar dig, så våga be dem om deras bästa tips och nycklar till deras egen framgång. Ta sedan till dig tips och råd från flera olika håll och skapa din egen variant av företagande. Andra entreprenörers erfarenheter är en av de absolut viktigaste resurserna som finns för dig som nystartad företagare.

  • Oroa dig inte för vad som kan hända om du satsar på en viss affärsidé eller koncept. Det finns ingen mening med att oroa sig för saker som inte hänt, utan tänk i stället att du tar itu med eventuella hinder och svårigheter efter hand som de dyker upp.

  • Försök alltid att tänka ur kundens perspektiv när du bygger upp ditt företag. Tänk logiskt och fundera på vilka faktorer som påverkar om kunden väljer just för dina produkter eller tjänster. Ofta är det enkla faktorer som har stor inverkan, men det gäller att vara förutseende och ha tänkt på de innan man sjösätter ett projekt.

  • Underskatta inte medias betydelse för dig som småföretagare. Lokaltidningarna runtom i landet brukar ofta vara intresserade av en företagare som har gjort något annorlunda på något vis, så försök att skapa någon form av unik nisch eller händelse som skapar nyhetsvärde åt just ditt företag. Tveka inte heller att kontakta lokaltidningarna på egen hand.

  • Kunder köper ofta produkter eller tjänster på känsla. Börja med att inge kunden förtroende för dig och det du har att sälja, och tilltala sedan till deras känslor genom att erbjuda något som spännande, utvecklande eller professionellt. Låt kunden associera din affärsidé med en positiv känsla på något vis.


www.noppikoski.com

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord