Ni här säkert sett dem. De små, smidiga MP3-spelarna med texten "Jens of Sweden" skrivet med sirliga bokstäver på. 24-åriga Jens Nylander har under loppet av bara drygt år blivit en riktig profil inom musikbranschen med sina MP3-spelare.
Jens of Swedens framgångar kan bäst beskrivas som en blandning mellan skicklighet och tajming. När Jens Nylander lanserade sin MP3-spelare var produkten relativt ny och het och nyfikenheten på den lilla smidiga musikmaskinen var enorm. Försäljningen gick över förväntan och utvecklingen har varit explosionsartad under företagets första verksamhetsår.
Jens, som kommer från den lilla Norrländska orten Hudiksvall, gick igenom ett par riktigt jobbiga år som tonåring. Skolan var hans hatobjekt nummer ett och det var inte för att han avskydde undervisningen eller hatade sina lärare. Jens blev mobbad under stora delar av sin uppväxt och när han blev vuxen bestämde han sig för att en gång för alla ta revansch på sina plågoandar. Sättet han gjorde på var kanske inte det allra vanligaste, han valde nämligen att starta eget.
Jens valde att profilera sig genom att sätta sitt eget namn på sina MP3-spelare. Det skulle kännas både snyggt och lyxigt att gå runt med en Jens Of Sweden spelare, tanken var att den skulle stå ut lite grann från konkurrenterna. Förra året sålde företaget, som idag har sex anställda, MP3-spelare för uppemot 55 miljoner kronor. När produktutvecklingskostnaderna är betalda så ligger den genomsnittliga vinstmarginalen på ungefär 30 procent. Det krävs ingen avancerad matematik för att inse att Jens blivit miljonär ett par gånger om på sina moderiktiga MP3-spelare. Men det allra viktigaste för Jens del är nog inte att tjäna mångmiljonbelopp. Att ha tagit revansch mot de som mobbade honom under skolåren känns säkerligen viktigare. Jens hittade sin egen väg och han vill gärna inspirera andra att göra detsamma.
- Varumärket Jens of Sweden står för skandinavisk kvalité och design, det särskiljer oss från våra konkurrenter. Det är lätt att känna igen och sticker ut i teknikvärlden, säger Jens.
Efter att ha dammsugit nätet på intressanta samarbetspartners så hittade Jens till slut det Koreanska företaget I-Bead som just höll på att utveckla en MP3-spelare med just de funktioner Jens sökte. Han kontaktade företaget och gjorde en insats på 300.000 kr. Resultatet av samarbetet blev en MP3-spelare med Koreansk teknik och Svensk design, men också början till det som skulle bli Jens of Sweden. Det var svårt att få banker att vilja låna ut pengar till en så nyskapande idé som MP3-spelare så Jens fick låna pengar från familj och vänner till en början. Jens tips till andra som vill importera produkter från andra länder för att sedan sälja dem i Sverige är att lägga ner mycket tid på att verkligen hitta en produkt som känns rätt genom att läsa pressrelaser och besöka webbsidor.
- Man ska inte fokusera för mycket på ett lågt pris, då är kvalitén och känslan som produkten förmedlar viktigare. Se också till att beställa de produkter du tycker verkar bra. Testa dem sedan på dig själv och vänner och familj, säger Jens.
Hans bakgrund är Innovationsprogrammet på Mälardalens Högskola, en utbildning där man lär sig att utveckla och förverkliga sina idéer och visioner vad gäller entreprenörskap. Under årens lopp har Jens haft mer än tjugo affärsidéer i huvudet, och att det blev just MP3-spelare är enligt honom mest en slump. När Jens of Sweden tog fart valde han att hoppa av Innovationsprogrammet för att i stället satsa helhjärtat på företagandet. Han beskriver sig som en ”doer”, en person som ser till att få saker gjorda och realiserar sina idéer.
Som femtonåring utbildade Jens sig till en av landets första manliga spinninginstruktörer och hjälpte en organisation att samla ihop en miljon kronor för att hjälpa alkoholister.
- Jag hade en stark vilja och satte mål för mig själv redan då. När jag startade Jens of Sweden var det många som skrattade åt mig och tyckte att jag var lite småkonstig, men jag visste att det skulle gå at skapa ett varumärke runt mitt eget namn och följde min egen bana oavsett vad omgivningen tyckte om det, säger Jens Nylander, ägare och grundare till Jens of Sweden.
Jens Nylanders 5 bästa tips till dig som vill starta eget:
- Ha tålamod. Det tar tid att låta sitt företag växa organiskt, utan att tillföra några större summor riskkapital, men resultatet blir ofta ett mer beständigt och stabilt företag som kan leva och frodas i många år.
- Ifrågasätt mycket och gå din egen väg. Gå mycket på magkänslan och ta de beslut som känns rätt för dig. Det är inte alltid tvunget att lyssna på andra, även om det är bra råd.
- Fundera alltid på om produkter och tjänster i din närhet kan förbättras på något vis. Utgå från din egen och din omgivnings behov och smak och gör inte saker krångligare än de behöver göra. Ofta är behovet inte särskilt krångligt eller invecklat, människor söker gärna enkla lösningar och det unika i din produkt/tjänst kan vara någon liten detalj som gör att den sticker ut från mängden.
- Håll ögonen öppna även för internationella marknader. Om du tänkte importera en produkt från ett annat land så fokusera för mycket på ett lågt pris, kvalitén och känslan som produkten förmedlar är viktigare. Se också till att beställa de produkter du tycker verkar bra och testa dem sedan på dig själv och vänner och familj.
- Ett annat tips till dig som vill importera är att verkligen lägga tid på att dammsuga nätet efter olika alternativ. Det är inte alltid det största och mest kända företaget som är bäst, många gånger håller de mindre konkurrenterna minst lika hög kvalitet. Lägg mycket tid på att hitta ”rätt” produkt, det lönar sig nästan alltid i längden.
- Våga satsa på en idé du verkligen tror på. Förr eller senare tvingas man ta ett beslut som avgör om man ska satsa på en produkt helhjärtat eller ej. Om det är svårt att få tag på riskkapital eller ta lån så försök hitta andra vägar, låna det kapital du behöver av familj och vänner.
www.jensofsweden.com