För drygt två månader sedan lanserades musiktjänsten iPlayit och starten har varit succéartad. Redan har man passerat 7 000 användare som gratis kan ta del av det växande utbudet av musik.
Fakta
iPlayit är en komplett musiksajt där du lagligt kan streama musik och ljudböcker helt gratis.
iPlayit har valt att inte lägga någon kostnad på användaren. Medlemmarna får alltså utnyttja utbudet helt gratis både när det gäller musik och ljudböcker. I stället har man valt att ha med bannerannonser som finansierar projektet och de har utvecklat ett eget annonssystem som möjliggör att låsa bannerannonserna till en viss kommun, län eller land.
– Detta innebär att vi exempelvis kan erbjuda en Ica-handlare i Kiruna att bara annonsera för invånare i just Kiruna, säger Henrik Fröjdendal.
Ett spännande projekt tycker såklart vi på Starta Eget och följer med spänning utvecklingen. Allt tog fart i januari när Henrik blev sur för att hans konto på Spotify premium upphörde, han började då bygga en egen plattform för en musiksajt och sen har allt gått snabbt.
Några studievänner med god datorkunskap kontaktades och alla var sugna på att hoppa på tåget och plötsligt var bollen på riktigt i rullning. I mitten av mars lanserade mobilversionen av iPlayit och det blev ännu enklare för användare att komma åt den streamade musiken. I maj tar man ytterligare ett steg i utvecklingen då även ljudböcker kommer att vara en del av utbudet.
Trots att det har gått snabbt och de har många bollar i luften just nu tog sig Henrik tid att svara på några frågor när vi kontaktade honom:
Hur gör ni för att knyta till er nya artister?
– Vi är väldigt aktiva i sociala medier och så har vi några talangscouter runt om i landet som arbetar för oss. Dessutom söker vi aktivt upp nya indieband för lansering på iPlayit. Just nu har vi en frontartist som heter Tony Rissla som drar många unga band till oss och även lockar många nya användare.
När det kommer till mer etablerade band är det regelrätta avtal med respektive skivbolag vi binder för att streama deras musik, dock har vi STIM Licencs just nu.
I vilken takt räknar ni med att utbudet kommer att öka?
– Vi har som mål att uppnå 10 000 låtar var tjugonde dag just nu och det håller vi ganska bra, Sen är det svårt att vara helt specifik just nu då det är många avtal och sådant som väntar på att granskas.
Vilka är era främsta målgrupper?
– I och med att vi även kommer erbjuda ljudböcker har vi 2 ungefärliga målgrupper - 15-30 år och 60-99 år.
Läs mer:
www.iplayit.se