Hans Silfwersvärd arbetar som kundansvarig på IP-telefonioperatören WX3 i Kista. Sedan förra hösten har intresset för IP-telefoni skjutit i höjden och allt fler småföretagare tar till sig och inser fördelarna med den nya telefonitekniken.
IP-telefoni är en teknik som inte enbart gynnar stora företag. Även småföretagare kan spara pengar på den nya telefonitekniken.
- Enkelt beskrivet skiljer IP-telefoni från vanlig analog telefoni genom att samtalen kopplas upp genom en vanlig bredbandsuppkoppling i stället för via en koppartråd. Det innebär att man till stor del slipper traditionella höga abonnemangskostnader, säger Hans Silfwersvärd.
En stor fördel med IP-telefoni är dess mobilitet. I praktiken innebär det att du kan ta med dig ditt fasta nummer oavsett var du jobbar. Om du exempelvis jobbar hemma ibland och på ett kontor ibland så kan du alltså använda dig av samma nummer eftersom det kopplas upp till den bredbandsanslutning som finns där du befinner dig för tillfället.
- Samtalskostnaderna för inrikes samtal är ungefär samma med IP-telefoni som med analog telefoni. Det man främst sparar in på är utlandssamtal och den fasta kvartalsavgiften, som kostar drygt 130 kr per månad hos de allra flesta leverantörer. Om man är ett par anställda har man kanske behov av en telefonväxel och den investeringen kan man spara in om man använder sig av IP-telefoni eftersom det är lätt själv att kontrollera flera av de vanligaste växelfunktionerna, säger Hans Silfwersvärd. Det tillkommer ingen flyttavgift om man byter lokal utan det är bara att ta med sig telefonen och plugga in den i nästa bredbandsuttag,
Till den som funderar på att börja använda IP-telefoni så rekommenderar Hans Silfwersvärd ett besök på telepriskollen.se. Det är en sajt som statliga Post- och telestyrelsen och Konsumentverket står bakom. Där kan man hitta de mest prisvärda alternativen inom bland annat IP-telefoni. Hans tipsar också om att man bör välja ett företag som är teknikoberoende, vilket innebär att deras kunder kan köpa telefoniutrustning från vilket företag som helst. IP-telefoniföretag som marknadsför en egen teknisk lösning är ofta mer bundna till specifika märken, vilket gör det svårare och dyrare att byta leverantör efter ett tag om man inte är nöjd.
www.wx3.se