Invandrarföretagare har ett större förtroende för Skatteverket än vad infödda företagare har. Det visar en enkät till 20 700 företag, som bland annat har uttalat sig om Skatteverkets service. Svarsfrekvensen i undersökningen var 54 procent.
Invandrarföretagare anser i minst lika hög grad som övriga företagare i Sverige att Skatteverket utför sin uppgift på ett bra sätt. Invandrarföretagen är också minst lika nöjda som infödda företagare med den service och information de får.
- Bland svaren finns tillräckligt många företagare som har vuxit upp utanför Sverige för att vi ska kunna uttala oss om vilken uppfattning de har, säger utredare Håkan Malmer på Skatteverket, som har gjort utredningen.
- Vi kan också se att deras inställning skiljer sig från företagare som har vuxit upp i Sverige. Det visar sig att invandrarföretagen har ett större förtroende för Skatteverket än vad infödda företagare har.
- Med reservation för den försiktighet som alltid måste iakttas när man ska tolka svaren från statistiska undersökningar är resultaten uppmuntrande för Skatteverket, säger han.
- Alla myndigheter är skyldiga att verka för lika rättigheter och möjligheter och likvärdig service till alla, oavsett etnisk eller kulturell bakgrund. Den här enkäten är ett led i det arbetet, säger Håkan Malmer.
Se enkäten »