StartaEget.se har pratat lite med Sofi Lindholm, Content Manager på Sparheld International GmbH, om starten av företaget och var de befinner sig i dagsläget. Hon ger även sin syn på framtidens e-handel.
Berätta lite om hur företaget startade?
Sparheld International GmbH har inte riktigt någon bra startup-berättelse i stil med de framgångsrika startup-företagen där vänner träffades, hade en vision, tog fram en affärsplan, hittade investerare och levde lyckliga i alla sina dagar.
2009 gick jag in i väggen. Jag beslöt att säga upp mig och inte börja på ett nytt jobb på direkten. Istället ville jag göra ingenting under ett år. Efter ett par, tre veckor blev jag uttråkad. Därför startade jag olika webbsidor för att ha någonting att göra. En av dessa sidor var MeinGutscheincode.de som nu heter Sparheld.de i Tyskland och Rabattkalas.se i Sverige. Jag tänkte inte desto mer på det. På den tiden hade jag ingen riktig långtidsplan. Det var mer ett tidsfördriv för att sysselsätta mig medan mina kompisar var på jobbet.
Den första versionen av webbsidan skapades faktiskt väldigt fort. För att jag sedan skulle ha någonting att göra jagade jag faktiskt största delen av min tid efter varje tillgänglig rabattkod som jag kunde hitta till tyska webbutiker. Därefter växte allting väldigt fort. Jag tror detta beror på att jag verkligen hade alla tillgängliga rabattkoder listade på sidan.
Några månader senare berättade en kompis för mig om en vän som ville investera i ett rabattkods-företag. Denne vän var en av grundarna till Idealo.de, en av Tysklands största prisjämförelsesidor som huvudsakligen hör till Axel Springer-koncernen som i sin tur är ett av Europas största mediehus. Innan jag fick höra talas om detta visste jag inte vad Idealo var och jag hade inte hört talas om den här personen, men eftersom det var en vän till en mina bästa kompisar träffade jag honom. Snabbt därefter meddelade de att de ville investera. Så jag tänkte, varför inte? Det verkade som om det skulle gynna oss alla och att Idealo faktiskt brydde sig om mig och företaget.
Under tiden anställde jag min första medarbetare som ännu idag jobbar kvar hos oss och jag hyrde två bord på en annan kompis kontor. Jag skulle säga att den dagliga aktiviteten var ”intressant”. Det kom tusentals frågor men på den tiden var det bara jag och min privata kalender och en anställd och hennes kalender. Vi hade inte ens en fast telefon. Allt detta hände under de första 12 månaderna.
Hur var resan den första tiden?
Under en lång tid – med internetföretags mått mätt i alla fall – var det bara jag och min ena medarbetare. Sedan beslutade vi oss för att ta reda på om vi också kunde vara framgångsrika internationellt. Därför utvidgade vi till Frankrike och jag anställde ytterligare en person. I Frankrike växte vi så snabbt under den första månaden att vi efter två veckor beslöt oss för att även testa med fler länder. Därför anställde vi fler medarbetare och snart var vi igång i Spanien, Italien och Polen.
Efter dessa länder tog vi en paus, eftersom vi behövde upprätthålla kvaliteten och strukturera våra interna processer. Därför tog det ett tag innan vi expanderade till fler länder. 2013 expanderade vi till Sverige med Rabattkalas.se och också till Finland. 2014 tillkom Danmark som senast i raden.
Fanns det några dramatiska ögonblick i början?
Vi hade olika “intressanta” händelser. En gång, medan vi ännu bara var 3 anställda, brände vi ett mellanhögt sexsiffrigt belopp i euro på bara 25 minuter. Idén var enkel. Vi ville att folk skulle lära känna Sparheld.de (då Meingutscheincode.de) och det fanns olika pizzahemkörningsplattformer som ivrigt väntade på nya kunder.
Så vi ville dela ut rabattkoder för gratis pizza med hemkörning till våra kunder. Kunderna behövde bara registrera sig via en Facebookapp för att få koden till gratispizzan och sedan bara göra ett inlägg på sin vägg för att meddela att de fått gratis pizza från oss. Jag menar, vem älskar inte pizza? För att marknadsföra hela kampanjen bokade vi stora annonsutrymmen på startsidorna på varenda nättidning i Tyskland under hela veckan som kampanjen skulle pågå.
På lanseringsdagen började vi med att endast lansera kampanjen på en ”mindre” nättidning för att testa ifall våra servrar skulle klara av trafiken. Kampanjen hade varit online i ungefär 20 minuter då vi parallellt hade 10 000-20 000 besökare på sidan.
Sen stängde Facebook appen efter 25 minuter eftersom nästan varje tysk användares nyhetsflöde började överösas med information om att de fått gratis pizza. Vi hade inte pratat med Facebook på förhand och vi tänkte faktiskt inte heller på att vi kanske borde ha gjort det. De trodde att vi spammade eller åtminstone försökte hacka dem då vi plötsligt levererade en så stor andel besökare. De stängde ner oss totalt och tog till och med bort mitt privata Facebookkonto.
Vi hade ingen plan B. Alla annonser till nättidningarna var bokade. I slutändan placerade vi bara vår logga på annonsutrymmena. Ingen klickade på den. Vi kände ingen på Facebook och lyckades inte få appen aktiverad igen.
Så vi gjorde av med en massa pengar. För att vara helt ärlig var det en usel vecka, men ibland går det åt skogen och man måste bara gå vidare. Än till denna dag ångrar jag det inte.
Var befinner sig företaget idag?
Idag är vi aktiva i 8 länder och företaget har 23 anställda på vårt kontor i Berlin. Dessutom har vi ett antal frilansare som arbetar för oss från olika ställen i världen.
Vi vill bli den största portalen för sparande i alla länder som vi är akiva i. Vårt huvudfokus ligger på vår produkt. Vi vill erbjuda alla tillgängliga, fungerande rabattkoder till alla webbutiker på våra sidor så att användarna kan spara pengar. Vi vill också leverera den bästa användarupplevelsen till alla användare oavsett vilken skärm de sitter framför.
I slutändan tänker vi oss att om vi kan tillhandahålla den bästa produkten som har alla rabattkoder och alla koder på vår sida fungerar kommer vi att lyckas uppnå vårt mål.
Vilken funktion skulle du säga att du fyller för företaget idag?
Jag utför mindre och mindre av det operativa arbetet. Jag skriver inte källkod längre och spenderar inte heller min dag med att lägga till koder. Istället går mitt huvudsakliga jobb ut på att ge an den rätta riktningen för företaget, att anställa rätt personer för jobbet så att företaget kan utvecklas som det ska och att säkerställa att alla medlemmar i Sparheldfamiljen får betalt i slutet av månaden.
Vilka trender ser ni i eran bransch?
Rabattkodsmarknaden växer kontinuerligt i takt med att rabattkoder blir mer och mer populära i Europa. Användarna förstår rabattkodssystemet och webbutiker förstår mer och mer värdet av en effektiv rabattkodsmarknadsföring.
Vilka trender ser ni när det kommer till e-handel i allmänhet?
Jag tror att priset på en produkt spelar en väldigt stor roll när det gäller konsumenternas beslut att köpa en viss produkt eller inte och det kommer att spela en allt större roll i framtiden. I sinom tid kommer det dock att svänga då kunderna inser att priset inte är allt utan att service så som kundtjänst, leveranstider och garanti faktiskt spelar roll. Däremot kommer det att ta sin tid innan kunderna faktiskt förstår det och inte längre bara tittar på en varas pris.